Poznaj najlepsze zamienniki cukru – do stosowania w kuchni na co dzień! | VIMED

Poznaj najlepsze zamienniki cukru – do stosowania w kuchni na co dzień!

Cukier brzozowyCukier brzozowy – inaczej ksylitol – w przemyśle spożywczym określany mianem E967. Smakuje i wygląda jak klasyczny biały cukier, jednak w przeciwieństwie do niego posiada o wiele niższy indeks glikemiczny (8) i zawiera o ok. 40 procent mniej kalorii. Jest pochodzenia naturalnego i zalicza się do grupy tzw. Alkoholi cukrowych, które cechuje niska wartość energetyczna, wolne wchłanianie w przewodzie pokarmowym oraz to, że nie podnoszą stężenia glukozy we krwi, a co za tym idzie nie następuje nagły wyrzut insuliny. Sprawia to, że jest on polecany osobom z wysokim zagrożeniem cukrzycą, diabetykom, osobom zmagającym się z nadwagą i otyłością oraz innymi problemami metabolicznymi, ponadto zmniejsza łaknienie na słodkości. Dodatkowo ma działanie przeciwpróchnicze i bakteriobójcze oraz zwiększa przyswajanie wapnia, przez co sprzyja osobom chorym na osteoporozę. Ma działanie alkalizujące, normuje więc równowagę kwasowo-zasadową. Polecany przez to również dla osób borykających się z przerostem grzybów, m.in. z rodzaju Candida, dla których biały cukier jest doskonałą pożywką i sprzyja ich rozwojowi.

W sklepach najczęściej znajdziemy pod postacią skarmelizowanego cukru, trochę rzadziej, jednak coraz bardziej popularne stają się gumy do żucia, cukierki czy pasty do zębów na bazie ksylitolu.

Ksylitol doskonale nadaje się zarówno do słodzenia napojów, przetworów owocowych oraz wypieków, ponieważ jest odporny na wysokie temperatury, nie tracąc jednocześnie swoich właściwości. Nie należy jednak przesadzać z ilością spożywanego ksylitolu, ponieważ w dużych ilościach może wykazywać działanie przeczyszczające – może się tak zdarzyć także na początku stosowania, jednak organizm szybko przyzwyczaja się do jego obecności w diecie.

Stewia – w przemyśle spożywczym dodatek do żywności o symbolu E960. Jako środek słodzący znana w Ameryce Południowej i Środkowej już od setek lat. Słodycz zawdzięcza glikozydom stewiolowym – związkom zawartym w łodygach i liściach rośliny. Jest około 300 razy słodsza od cukru przy jednocześnie dużo niższej kaloryczności. Jedna łyżeczka sproszkowanych liści równa się szklance cukru.

Dowiedziono korzystne działanie stewii przy problemach z cukrzycą oraz nadciśnieniem. Bezpieczna dzienna dawka wynosi 11mg/kg masy ciała, jednak badania wykazały że spożycie nawet kilkadziesiąt razy wyższej dawki nie wywiera negatywnego wpływu na zdrowie.

Sproszkowane liście stewii idealnie nadają się do słodzenia napojów takich jak kawa czy herbata, można nimi słodzić przetwory owocowe, kompoty. Świeże liście mogą służyć jako dodatek do sałatek lub deserów. Stewia natomiast w odróżnieniu od ksylitolu nie sprawdza się jako dodatek do ciast.