Bezpieczne opalanie? Z dietetycznym wspomaganiem! | VIMED

Bezpieczne opalanie? Z dietetycznym wspomaganiem!

Kiedy promienie słoneczne zaczynają przyjemnie pieścić naszą skórę, coraz chętniej spędzamy czas na zewnątrz. Wiemy, że podczas opalania należy chronić skórę przed promieniami UV, dlatego sięgamy po kremy, emulsje i olejki z filtrem. Mało kto jednak wie, że także niektóre pokarmy mogą chronić skórę przed szkodliwym działaniem słońca. Dietetyk Brierley Wright, prezes Vermont Academy of Nutrition and Dietetics, radzi:

Zwiększ swoją naturalną ochronę przed rakiem skóry i uczyń skórę młodszą, spożywając pięć superpokarmów. – Brierley Wright

Przedstawiamy produkty, które pomogą Ci chronić skórę przed zmarszczkami i uszkodzeniami spowodowanymi przez słońce. Pamiętaj jednak, że żywność to dopełnienie pielęgnacji i nie pozbywaj się ochronnych kosmetyków.

1. Truskawki

Już 150 g truskawek dostarcza około 150% zalecanej dziennej ilości witaminy C, która – jak wykazało badanie z 2007 roku opisane w „American Journal of Clinical Nutrition” – pomaga zapobiegać zmarszczkom i suchości skóry. Z badań zaprezentowanych na łamach „Journal of Agricultural Food Chemistry” wynika ponadto, że truskawki chronią komórki skóry przed szkodliwym działaniem promieni UV, a także przedłużają ich żywotność i redukują zniszczenia powstałe w DNA. Według zespołu badaczy z Hiszpanii i Włoch ten korzystny efekt wywołują związki należące do grupy flawonoidów – antocyjany, które nadają owocom czerwony kolor. Chronią one przed działaniem wolnych rodników, działają przeciwzapalnie, przeciwutleniająco i przeciwnowotworowo.

2. Pomidory

Czerwona barwa pomidorów jest związana z zawartym w ich składzie likopenem – karotenoidem pomagającym utrzymać gładką skórę. Jego naturalnymi źródłami są także: grapefruity, marchew, arbuzy i czerwona papryka. Badanie, którego wyniki opublikowano w 2008 roku w „European Journal of Pharmaceutics and Biopharmaceutics”, pokazało, że osoby mające wyższe stężenie likopenu w organizmie cieszą się gładszą cerą niż te z niższym stężeniem likopenu we krwi. Wyższe spożycie likopenu może również – jak się okazuje – chronić skórę przed poparzeniem słonecznym. W jednym z badań stworzono dwie grupy badawcze. Osoby należące do pierwszej przez 10-12 tygodni codziennie spożywały naturalne źródło likopenu w postaci 12,5 ml koncentratu pomidorowego lub piły 400 ml soku z marchwi na dobę. Druga grupa przyjmowała sztuczny suplement likopenu. Wszyscy badani byli narażeni na promieniowanie UV. Zauważono, że osoby otrzymujące naturalny likopen w postaci przetworów warzywnych miały o 50% mniej zaczerwienień na skórze w porównaniu z tymi, którym podawano syntetyczny preparat.

3. Tofu

Tofu i inne produkty sojowe, takie jak np. mleko sojowe, mogą przyczynić się do ochrony skóry dzięki izoflawonom, które wpływają na kolagen odpowiadający za jej jędrność. W badaniu opisanym w „Journal of the American College of Nutrition” myszy karmiono izoflawonami i wystawiano na działanie promieni ultrafioletowych. Okazało się, że zwierzęta pozbawione izoflawonów, a poddawane ekspozycji na promienie UV miały więcej zmarszczek i mniej gładką skórę niż te, które spożywały codziennie te cenne substancje. Zdaniem naukowców efekt ten wynika z faktu, że izoflawony zapobiegają rozpadowi kolagenu.

4. Tuńczyk

Tuńczyk i inne ryby zawierające kwasy tłuszczowe z grupy Omega-3, takie jak łosoś czy sardynki, mogą pomóc zachować młodzieńczy wygląd skóry i uchronić ją przed nowotworem. Wszystko to dzięki kwasowi eikozapentaenowemu (EPA) – jednemu z kwasów tłuszczowych z grupy Omega-3 – który sprzyja ochronie kolagenu, czyli białka odpowiedzialnego za jędrność skóry. Dodatkowo EPA w połączeniu z innymi kwasami tłuszczowymi, takimi jak DHA (kwas dokozaheksaenowy), pomaga zapobiegać powstawaniu nowotworów skóry, zmniejszając stany zapalne w organizmie. Efekt ten można uzyskać, zjadając dwie porcje tłustych ryb morskich tygodniowo, co przy okazji wpłynie pozytywnie także na układ sercowo-naczyniowy.

5. Zielona herbata

Zielona herbata nie od dziś słynie ze swych prozdrowotnych właściwości, a nowe badania, których wyniki opublikowano w magazynie „Journal of Nutrition”, dają nam jeszcze jeden powód do picia tego wspaniałego naparu. Naukowcy zaobserwowali, że kobiety, które przez 12 tygodni piły cztery filiżanki zielonej herbaty dziennie, obniżyły ryzyko poparzenia słonecznego o 25 procent. Co więcej, zauważono u nich zwiększenie gęstości i elastyczności skóry, czyli poprawę parametrów, które sprawiają, że skóra wygląda młodziej. Odpowiedzialne za ten efekt są silne przeciwutleniacze zawarte w zielonej herbacie – katechiny, pochłaniające światło UV i dzięki temu chroniące skórę. Wykazano, że katechiny herbaciane hamują produkcję prozapalnych cytokin oraz zmniejszają nasilenie objawów, takich jak zaczerwienienie czy pieczenie skóry, występujących często po dłuższym opalaniu.