Omiń wakacyjne pułapki

Wakacje to czas relaksu, spotkań towarzyskich, odwiedzania nowych, nieznanych miejsc i próbowania lokalnych specjalności. Niestety, może to być również czas sprzyjający dodatkowym kilogramom. Pułapką są szczególnie wczasy all inclusive, podczas których „jemy oczami”. Jeśli boisz się, że z wakacyjnych wojaży wrócisz wypoczęta, ale z nadbagażem, skorzystaj z naszych wskazówek. Niech urlop od pracy nie będzie urlopem od zdrowego odżywiania.

Oto 5 sposobów na zdrowe odżywianie w czasie wakacji:

1. Oprzyj się słodkiej pokusie

 Gofry, lody, drożdżówki, pączki, miejscowe desery – kulinarne słodkie pokusy czyhają na każdym kroku. I chociaż w ciągu roku starasz się unikać słodkości, podczas wakacji serwujesz je sobie bez umiaru. Uważaj! Nadmiar cukru i izomerów trans kwasów tłuszczowych nie tylko zagraża Twojej sylwetce, ale również Twojemu zdrowiu.

Rada: Nasz mózg nie znosi zakazów, więc nie rezygnuj całkowicie ze słodkiego smaku. Zamiast bomb kalorycznych wybieraj te desery, które nie tylko zaspokoją ochotę na słodycze, ale dostarczą Ci również witamin, minerałów i fitozwiązków niezbędnych do zapewnienia dobrego samopoczucia podczas urlopu. Sięgaj po smakołyki na bazie sezonowych, lokalnych owoców: sorbety, sałatki owocowe, koktajle.

2. Wybieraj odpowiednie restauracje

 Naukowcy z University of Memphis w USA zaobserwowali, że  kobiety mają tendencję do braku kontroli w jedzeniu i spożywania nadmiaru kalorii poza domem, mimo że w domu potrafią racjonalnie dawkować sobie ilość pożywienia. Oznacza to, że podczas wyjazdowych wakacji jesteś bardziej narażona na uleganie pokusom, w wyniku których Twój organizm dostanie więcej kalorii, niż potrzebuje.

Rada: Pamiętaj, że ulegając pokusie zafundowania sobie szybkiej przekąski w postaci zapiekanki, hamburgera, kebabu czy frytek, nie zaspokoisz głodu, ale pobudzisz apetyt. Wybieraj restauracje, które serwują posiłki na bazie świeżych, niskoprzetworzonych warzyw, owoców i produktów lokalnych. Zamów lokalne warzywa na parze lub z grilla, postaw na tłuste ryby morskie, decyduj się na lekkie sałatki – niech twój talerz będzie jak najbardziej kolorowy. Pamiętaj, aby Twoje dania były nie tylko atrakcyjne, ale przede wszystkim odżywcze. Zwróć uwagę na porcję – restauracje często serwują nam jedzenie w ilościach nieadekwatnych do naszego zapotrzebowania.

3. Spędź aktywny urlop

Większość z nas przez cały rok prowadzi siedzący tryb życia: 8 godzin w pracy przed komputerem, w domu wieczór filmowy przed telewizorem i sprawdzenie nowinek w Internecie. Przybywa nam przez to kilogramów, cierpią stawy i kręgosłup. Podczas wakacji zadbaj o odpoczynek nie tylko dla ducha, ale również dla ciała.

Rada: Zamiast cały dzień leżeć na plaży, podziel wakacyjną dobę na dwie części. Jedną przeznacz na czytanie ulubionej lektury i kąpiel słoneczną, drugą zaś na spacer, rower czy zwiedzanie miasta. Jeżeli jedziesz na urlop z biurem podróży, dowiedz się, jakie atrakcje sportowe przygotował dla was organizator. Chodząc np. po górach, nie masz szans wrócić z niechcianymi dodatkowymi kilogramami.

4. Pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu

W ferworze wakacyjnego relaksu często zapominamy o odpowiednim nawodnieniu albo nawadniamy się tym, co nam szkodzi, a w gorące dni nasz organizm potrzebuje jeszcze więcej wody niż normalnie. Schłodzone napoje gazowane może i dają uczucie chwilowego orzeźwienia, w rzeczywistości jednak potęgują pragnienie i wzbudzają chęć na słodkie. Brak wody  w organizmie grozi spadkiem energii i wytrzymałości, a nawet zasłabnięciem.

Rada: Pamiętaj, aby w ciągu tygodni poprzedzających wyjazd wypijać 1,5 litra niegazowanej wody dziennie. Wybieraj wodę mineralną (możesz ją mieszać z sokami ze świeżych owoców lub listkami mięty), świeżo wyciskane soki, zielone koktajle czy mrożoną domową zieloną herbatę, która w upalny dzień nie tylko orzeźwia, ale także dobrze działa na organizm.

5. Skorzystaj z dietetycznych trików

Choć pokusa jedzenia jest ogromna, możesz oszukać mózg i zmysły w bardzo prosty sposób. W restauracji ze stołem szwedzkim zamiast wielkich talerzy wybierz te mniejsze. Jak wynika  z badań opisanych w magazynie „Journal of Consumer Research”, jeśli używasz dużych talerzy, prawdopodobnie nakładasz sobie nawet do 31 procent jedzenia więcej niż normalnie.

Rada: Sięgaj po jedzenie wtedy, kiedy naprawdę czujesz głód. Smakuj wszystkie potrawy powoli – jedząc szybko, nie odczuwasz dokładnie smaku. Ciesz się chwilą, wakacyjną atmosferą i doceń to, co masz na talerzu. W ten sposób mózg zdąży zarejestrować sygnał o sytości, a Ty unikniesz niepotrzebnej dokładki.

Urlop to czas odpoczynku i relaksu, ale też najlepszy moment na to, by prawidłowo odżywić swój organizm. Zadbaj o niego, a zobaczysz, że odwdzięczy się zdrową cerą, błyszczącymi włosami, pięknym uśmiechem i mnóstwem dobrej energii. A zresztą… jaką będziesz miała przyjemność z wakacji, jeśli ciągle będziesz czuła się przejedzona i zmęczona?

Udanego wypoczynku!