12 błędów, które popełniasz podczas odchudzania

Kolejne niepowodzenie? Kolejna “dieta cud” nie pomogła? Do tematu odchudzania trzeba podejść świadomie, mądrze i rozważnie. Poznaj najczęstsze błędy, które pojawiają się podczas walki z nadmiernymi kilogramami. Czy dotyczą także Ciebie?

1. Przechodzisz na “dietę”

Koktajle

Istnieje bardzo duża różnica pomiędzy dietą,  a stylem życia. Przejście na dietę to krótkookresowe wprowadzenie nowego jadłospisu i ćwiczeń, natomiast zmiana stylu życia to stałe  wprowadzenie dobrych nawyków, które zostaną z Tobą na zawsze.

Czy wybrana przez Ciebie dieta obiecuje schudnąć 3 kg lub 5 kg w ciągu tygodnia? Niestety, to nie działa w ten sposób.  Ludzie, którzy w nierozsądny sposób, bez  odpowiedniej wiedzy i przygotowania podążają za  “internetową dietą”, najczęściej wracają do swojej poprzedniej wagi.

Zadaj sobie pytanie – czy chcesz być na wiecznej diecie i próbować kolejnych, nowych wynalazków?   Spójrz,  gdyby jedna jedyna dieta była naprawdę tą skuteczną i naprawdę działała, to wszyscy bylibyśmy szczupli i nie istniałby problem nadwagi i otyłości na świecie.

 

2. Chcesz szybko schudnąć

Pamiętaj, niezależnie czy masz do czynienia z dietą, tabletkami, sokami czy suplementami, wszystko co obiecuje zrzucenie nadmiernych kilogramów w krótkim okresie czasu to tylko chwyt marketingowy, który ma przyciągnąć Twoją uwagę i Twoje pieniądze. Nie istnieje magiczna tabletka, czy batonik,który sprawi, że schudniesz z dnia na dzień. Tylko świadomie wprowadzone zmiany, które będą dostosowane tylko do Ciebie, a nie dla całej populacji, mogą być skuteczne.

 

3. Maksymalnie redukujesz liczbę kalorii

To prawda,  redukcja kalorii zawsze wiąże się z utratą zbędnych zbędnych kilogramów. Na początku pozbędziesz się nagromadzonej wody, możliwe, że nawet zauważysz pierwsze rezultaty, ucieszysz się z sukcesu. Ale co potem? Czy wyobrażasz sobie do końca życia ograniczać się do 1000 kcal? Takie zachowanie doprowadziłoby Cię  do śmierci głodowej! Organizm jest sprytniejszy, posiada mechanizmy, które mają za zadanie za wszelką cenę utrzymać Cię przy życiu. Jeśli przez długi okres czasu nie dostarczysz mu odpowiedniej ilości składników odżywczych, będzie próbował je uzupełnić. Stracisz w końcu kontrolę i przy pierwszej możliwej okazji wręcz “rzucisz się na lodówkę”. Nie jesteś w stanie przetłumaczyć instynktowi, że redukcja jest tylko chwilowa, a ty za chwilę wrócisz do normalności. On rozumie tylko jeden prosty sygnał – “głód”.

Dodatkowo, gdy wrócisz do dawnej diety pojawi się jeszcze jeden problem. Redukcja kalorii sprawia, że zwalnia się tempo przemiany materii, więc każda nadwyżka będzie odkładała się w postaci tkanki tłuszczowej. Przecież organizm musi zrobić zapasy, na wypadek kolejnej kryzysowej sytuacji.

 

4. Wybierasz dietę jednoskładnikową

Dieta kapuściana, wysokobiałkowa dieta Dukana, dieta jaglana, wykluczająca węglowodany dieta Adkinsa… A jaka dieta jest modna teraz? Wszystkie restrykcyjne diety, a w szczególności te jednoskładnikowe są niekorzystne dla Twojego organizmu i Twojego zdrowia. Potrzebujesz węglowodanów, białek, tłuszczy, witamin, minerałów, błonnika. Indywidualną cechą jest jedynie ilość tych składników, jednak każdy z nich jest potrzebny do prawidłowego wzrostu i rozwoju. Możesz wykonać badanie genetyczne, pozwoli Ci najdokładniej sprawdzić, jakie proporcje są dla Ciebie najlepsze.

 

5. Pomijasz śniadanie

Badania pokazują że ludzie którzy spożywają śniadanie znacznie łatwiej pozbywają się nadmiernych kilogramów i lepiej panują nad głodem przez resztę dnia.  Oczywiście możesz obciąć kalorie już podczas śniadania, jednak skończy się to dodatkowymi przekąskami, dokładką i deserem po obiedzie, albo nocnym spacerem do lodówki. Nigdy nie zapominaj o śniadaniu! Staraj się uzupełnijcie o dużą ilość błonnika, które nasyci Cię na długi okres czasu.

 

6. Całkowicie rezygnujesz z przekąsek

Koktajle

Niektórzy wcale nie sięgają po przekąski i czują się z tym bardzo dobrze, inni nie wyobrażają sobie życia bez chrupania między posiłkami. Część z nas ma genetycznie zapisaną tendencję do podjadania. Nie warto kłócić się ze swoim ciałem, lepiej go posłuchać, ale jednocześnie działać w umiejętny sposób. Jeżeli czujesz, że potrzebujesz dodatkowych posiłków w ciągu dnia, zaplanuj je i wybierz zdrowe zamienniki.  Dzięki temu będziesz w stanie lepiej kontrolować swój głód, zjesz posiłki w wyznaczonych godzinach i utrzymasz metabolizm na wysokich obrotach przez cały dzień. Umiejętne podjadanie to sięganie po owoce, domowej roboty ciastka owsiane, orzechy, nasiona. Jeśli nie przygotujesz sobie przekąsek wcześniej, o wiele bardziej prawdopodobne jest, że wbiegniesz do pierwszego lepszego sklepu i chwycisz po czekoladowy batonik, który pomoże Ci jak najszybciej zaspokoić głód.

 

7. Pijesz kalorie

Nadmierne picie soków, napojów gazowanych, alkoholu, wysokosłodzonych kaw to jedynie niepotrzebne dla organizmu kalorie. Wyobraź sobie, że kawa z dodatkami ze Starbucksa to 500 kcal, piwo to 300 kcal, szklanka coli, oranżady, nektaru to zawsze ponad 100 kcal i kilka łyżeczek cukru w szklance.

Nie ma nic złego świeżo wyciskanych sokach i zdrowych koktajlach warzywno-owocowych. Postaraj się jednak, by były one częścią jadłospisu, częścią dania lub przekąską pomiędzy posiłkami.

 

8. Pijesz za mało wody

Picie wody pomaga spalić więcej kalorii w ciągu dnia. Kiedy jesteśmy odwodnieni, znacznie obniża się tempo przemiany materii. Postaraj się wyrobić nawyk posiadania butelki wody zawsze przy sobie. Woda doskonale oczyszcza organizm i pozwala pozbyć się toksyn . Uzupełniaj płyny o zieloną, czerwoną  herbatę i herbaty ziołowe.

 

9. Jesz na mieście

To prawda, zawsze możesz wybrać zdrową alternatywę, jednak pamiętaj, że nie masz wpływu na to co jest dodane do danej potrawy, jak dużo tłuszczu użyto do smażenia, ile cukru dosypano do sosu. Nie wiesz skąd pochodzą składniki i kiedy były przygotowywane potrawy. Co z tego jeśli wybierzesz sałatkę, skoro dodano do niej majonez, kurczaka w panierce, a całość pływa w oliwie? Postaraj się jeść na mieście tylko w podczas specjalnych okazji lub jako mały grzeszek, ale nie jako codzienny rytuał. Spróbuj samodzielne przygotowywać posiłki, które zabierzesz ze sobą w plastikowych pojemnikach. Pomoże Ci to zrzucić nadmierne kilogramy i dodatkowo zaoszczędzić pieniądze.

 

10. Zapominasz o treningu

Koktajle

Pamiętaj, że 70% sukcesu to dieta, a 30% sukcesu to aktywność fizyczna. Bez niej nie osiągniesz skutecznych, długotrwałych rezultatów. Same treningi również nie pomogą. Nawet najbardziej katorżnicze ćwiczenia w połączeniu z tłustą, wysoko przetworzoną, kaloryczną dietą nie przyniosą żadnych efektów. Nie zapomnij o odpowiedniej ilości snu, nawodnieniu, postaraj się unikać stresu. Zachowaj równowagę i myśl pozytywnie.  Potrzeba wprowadzić zmiany na wszystkich płaszczyznach życia.

 

11. Stawiasz sobie cele nie do pokonania

10 kg w 2 tygodnie?  Spotka Cię duże rozczarowanie. Tego typu postanowienie skutecznie zniechęcą Cię do wprowadzenia zdrowych nawyków. Przecież nie sięgniesz po 50 kilogramowe ciężary podczas pierwszego treningu na siłowni. Jeśli nie do końca wiesz jak postępować, możesz poradzić się odpowiedzialnego i sprawdzonego dietetyka lub trenera personalnego. Wykonaj test genetyczny,  by mieć pewność co jest dla Ciebie najlepsze. Może bieganie wcale Ci nie pomoże, może Twoje mięśnie są przystosowane do dużego obciążenia, a nie do ćwiczeń wytrzymałościowych. Wynik badania będzie doskonałym narzędziem w rękach specjalisty, który dopasuje dietę i trening indywidualnie do Twojego profilu genetycznego.

 

12. Czekasz na…

Właśnie, na co? Na wiosnę, na poniedziałek, na jutro? Zawsze jest dobry moment na wprowadzenie zdrowych nawyków. Pamiętaj, że nikt nie ma wpływu na to co włożysz na talerz, jaką przekąskę wybierzesz, co będziesz pić. Nie szukaj motywacji inspiracji i w innych ludziach. Poszukaj jej w sobie. Pomyśl jakie korzyści idą w parze ze zmianą stylu życia, nie skupiaj się wyłącznie na sylwetce, ale także na korzyściach zdrowotnych.