Jak karmić mięsień sercowy?

Zdrowe serce

“Miej serce i patrzaj w serce” – słowa Adama Mickiewicza są cały czas aktualne, ale czy Ty o tym pamiętasz…? Czy wiesz jak dbać o swoje serce, by było zdrowe nie tylko w czasie Walentynek, ale też w każdy inny dzień w roku? Często w pośpiechu dnia codziennego nie zastanawiasz się nad tym, co jesz i jakiej jakości jest to posiłek. Niestety Twoje serce może na tym ucierpieć. Wprowadzenie małej zmiany w żywieniu może okazać się wielką korzyścią dla Twojego serca.

Warto więc zacząć od tego, by zastanowić się nad tym co pojawia się na talerzu. Zindywidualizowana dieta roślinna w połączeniu z odpowiednio dobraną aktywnością fizyczną jest idealnym rozwiązaniem, by utrzymać serce w dobrej kondycji.

W diecie dla wszystkich dbających o serce powinno znaleźć się kilka niezbędnych grup produktów:

warzywa i owoce

sięgaj po różnokolorowe, dostarczą Ci niezbędnych witamin i minerałów, a także drogocennego błonnika. Należy pamiętać również o warzywach strączkowych, które powinny zastąpić dania mięsne chociaż 2 – 3 razy w tygodniu, pod warunkiem, że Ci nie szkodzą.

produkty pełnoziarniste

gruboziarniste kasze, ryż brązowy, ryż dziki, pieczywo pełnoziarniste, makarony pełnoziarniste – to produkty bogate w błonnik pokarmowy, witaminy i związki mineralne oraz przeciwutleniacze. Produkty bogate w magnez zmniejszają ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej serca, miażdżycy oraz ostrej zakrzepicy. Ponadto regulują ciśnienie krwi.

tłuszcze roślinne

oliwa z oliwek i inne nierafinowane oleje roślinne, awokado, będące źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, które są niezbędne, by utrzymać ściany naczyń krwionośnych w odpowiedniej kondycji. Działają przeciwmiażdżycowo oraz pomagają utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu i dzięki temu wspierają zdrowie serca.

ryby

szczególnie zalecane jest spożywanie ryb bogatych w cenne kwasy tłuszczowe omega-3 (EPA, DHA i ALA), takich jak dorsz, łosoś, tuńczyk, makrela, śledź czy sardynki. Regularne spożywanie ryb dobrej jakości zmniejsza ryzyko udaru mózgu, chorób układu krążenia przez zapobieganie stanom zapalnym i stresowi oksydacyjnemu, a także reguluje ciśnienie krwi, poprawia funkcji naczyń krwionośnych i serca.

płyny

odpowiednia ilość przyjmowanych płynów w ciągu dnia zapewni odpowiednią jakość, czyli lepkość i gęstość krwi, a tym samym zapewni odpowiednie ukrwienie wszystkich narządów wewnętrznych i oczywiście serca. Prawidłowe nawodnienie chroni przed zawałami, chorobami serca, nadciśnieniem

Dodatkowo pamiętaj też o odpowiednim
dotlenieniu organizmu

w tym pomoże Ci ruch na świeżym powietrzu, zacząć możesz od spacerów, a jezeli masz duże niedobory świeżego powietrza wykorzystaj zabiegi Tlenoterapii Hiperbarycznej.

Badania naukowe potwierdzają, że zdrowe odżywianie, może znacząco wydłużyć życie w dobrym zdrowiu. Dbaj o swoje serce każdego dnia, tak byś mógł kochać do końca świata i o jeden dzień dłużej 🙂