5 rzeczy, które każda kobieta powinna wiedzieć o swoim ciele

Nie daj się złamać!

Zdrowa kobieta

Osteoporoza to choroba, która w dużym stopniu jest uzależniona od stylu życia i środowiska. Są to czynnik, które możemy modyfikować, zmieniając je tak, aby kości i zęby były zdrowe i mocne. Natomiast nie możemy wpłynąć na czynniki niemodyfikowalne, takie jak płeć.

Kobiety są bardziej narażone na rozwój osteoporozy, szczególnie po menopauzie, kiedy w organizmie kobiety zachodzą znaczące zmiany hormonalne. Estrogen jest hormonem, który wpływa na proces mineralizacji kości i utrzymanie odpowiedniej masy kostnej. W okresie pokwitania jajniki przestają wytwarzać estrogen, co skutkuje wieloma fizycznymi oraz emocjonalnymi przemianami zachodzących w organizmie. Kobiety zazwyczaj spożywają dużo produktów bogatych w wapń (szczególnie nabiału) w ramach profilaktyki, co niestety się nie sprawdza i niepożądane zmiany w strukturze kości postępują. Ryzyko osteoporozy jest większe także u kobiet po operacyjnym usunięciu jajników.

Kobiece serce i… znowu te estrogeny

Wiele mówi się o chorobach układu krążenia, które uważane są głównie za męski problem. Nic bardziej mylnego! Faktem jest, że kobiety zapadają na nie w późniejszym wieku niż mężczyźni, ale przechodzą je trudnej i częściej choroby te kończą się u kobiet śmiercią.

W przypadku układu krążenia znowu trzeba zwrócić uwagę na rolę estrogenów. Te hormony wpływają na metabolizm kwasów tłuszczowych oraz cholesterolu. Prawidłowa produkcja estrogenów sprzyja utrzymaniu odpowiedniego poziomu cholesterolu „dobrego” HDL i złego „LDL”. W związku ze zmianą poziomu estrogenów z wiekiem narażenie na choroby sercowo – naczyniowe rośnie. Dodatkowo nieprawidłowy styl życia i dieta stosowana przez lata, może nasilać prawdopodobieństwo rozwoju choroby.

Styl życia i dieta w przypadku większości kobiet, jest czynnikiem, który daje nam przewagę nad zagrożeniem. Kobiety znacznie częściej dbają o zdrową, zbilansowaną dietę, wprowadzają aktywność fizyczną, unikają używek (papierosy, alkohol). Częściej też wykonują badania kontrolne i nie są oporne na wprowadzenie zmian w stylu życia.

Dlaczego zielone rośliny?

Zielone rośliny

Ponieważ są bogatym źródłem folianów. Kwas foliowy jest szczególnie ważny dla kobiet w wieku rozrodczym. Planując ciążę trzeba pamiętać o suplementacji 0,4 mg kwasu foliowego dziennie co najmniej 6 tygodni przed planowanym poczęciem. Dawkę tę należy przyjmować do końca drugiego trymestru ciąży.

Kwas foliowy zapewnia prawidłowy rozwój układu nerwowego u płodu i chroni przed rozszczepem cewy nerwowej.

Co powinna jeść świadoma kobieta, która chce zajść w ciążę? Oto produkty, będące źródłem kwasu foliowego:

  • Surowe zielone warzywa liściaste – szpinak, sałata, szparagi, brokuły, brukselka, kapusta włoska, jarmuż, pietruszka
  • Suche nasiona roślin strączkowych
  • Kiełki
  • Produkty pełnoziarniste
  • Orzechy włoskie
  • Jaja (żółtko!)

Obróbka termiczna zmniejsza zawartość kwasu foliowego w produktach spożywczych, dlatego jedz jak najwięcej surowych zielonych warzyw liściastych!

Słodycze przed miesiączką

Na kilka dni przed miesiączką kobiety odczuwają obniżenie samopoczucia, zjawia się kilka dodatkowych kilogramów i uczucie pełności. Pojawia się również zwiększony apetyt, szczególnie na słodycze. Jeśli sobie z tym nie poradzimy, zbędne kilogramy zostaną z nami na dłużej. Co robić, aby się przed tym ustrzec?

  • Pamiętaj o niskim indeksie glikemicznym posiłków – sięgaj po produkty pełnoziarniste, grube kasze, duża ilość warzyw, szczególnie surowych
  • Jedz częściej, ale mniejsze porcje – chęć podjadania jest większa, więc dlaczego tego nie robić? Jedz częściej, ale nie więcej. Jeśli dotychczas jadłaś 3 posiłki możesz rozdzielić je na mniejsze porcje. Dodatkowa ilość warzyw bezpiecznie zwiększy objętość posiłków nie dodając Ci dodatkowych kalorii
  • Pij dużo wody, herbat ziołowych (np. z pokrzywy), które pozwolą pozbyć się zgromadzonej w tym czasie wody. Wskazane są też soki warzywne
  • Jedz ryby, szczególnie te tłuste
  • Wprowadź do jadłospisu strączki
  • Jedz owoce zamiast słodyczy – możesz je wykorzystać do przygotowania zdrowych koktajli, musów, puddingów (np. z kaszą jaglaną). Możliwości jest wiele!

Wszystkie chcemy wyglądać pięknie

Zdrowe jedzenie

Każda kobieta dba o swój wygląd w indywidualny sposób, ale efekt ma być ten sam – zdrowe i piękne włosy, skóra i paznokcie. Pamiętajmy, że nasz wygląd zewnętrzny zależy w dużej mierze od tego co dzieje się wewnątrz naszego ciała, też od tego co jemy. Prawidłowo odżywiony organizm to nie tylko więcej energii, większa witalność, ale też promienna cera, mocne paznokcie i lśniące, gęste włosy. Co robić, żeby osiągnąć taki efekt? Zwróć uwagę na:

  1. Dobrej jakości mięso, ryby, jajka, fasolę, rzodkiewkę, cebulę, czosnek, brokuły, kalafiora czy brukselkę – dostarczają aminokwasów siarkowych, które budują kreatynę.
  2. Witaminy z grupy B, szczególnie B1 (grube kasze, rośliny strączkowe, jaja, orzechy, drożdże) i B2 (zielone warzywa liściaste, jaja, orzechy, razowy chleb, kasza gryczana, ryby). Witamina B1 przeciwdziała łojotokowemu zapaleniu skóry głowy i chroni przed przetłuszczaniem się włosów. Witamina B2 zmniejsza kruchość i chroni przed wypadaniem włosów.
  3. Pobudzanie wzrostu cebulek włosowych i szybszy wzrost jest możliwy dzięki kwasowi pantotenowemu. Jedz w tym celu żółtko jaj, otręby i płatki owsiane, chleb razowy, nasiona roślin strączkowych, drób.
  4. Orzechy, produkty pełnoziarniste, fasola, buraki, brokuły, szparagi dostarczają miedzi, która wpływa na wzrost i gęstość włosów. Dzięki niej włosy i paznokcie są mocniejsze i szybciej rosną.