Wszystko co powinieneś wiedzieć o gotowaniu strączków

Gotowanie strączkówDo strączków zaliczamy wszelkie fasolki, groch (w tym cieciorka), bób oraz soczewicę. Są pokarmem bogatym w składniki odżywcze, nie zawierają cholesterolu, za to zawierają duże ilości kwasu foliowego, potasu, żelaza i magnezu. Są doskonałym źródłem fitoskładników takich jak – flawonoidy i fenole. Jednak jedną z największych zalet strączków jest fakt, że zawierają najwyższą ze wszystkich roślin ilość skrobi opornej – czyli takiej która jest niezbędna do prawidłowej pracy mikroflory jelitowej.

Jak więc prawidłowo gotować strączki? Porady w pigułce.

  • przebierz strączki odrzucając te uszkodzone i ewentualne zanieczyszczenia
  • koniecznie przepłucz nasiona pod bieżącą wodą
  • następnie namocz ziarna na co najmniej 8 – 12h w szklanym naczyniu – moczenie aktywuje ziarno, co rozpoczyna szereg reakcji mających na celu obudzenie nasiona do życia, dzięki czemu składniki pokarmowe stają się bardziej przyswajalne
  • moczenie strączków znacznie skraca czas ich gotowania
  • najłatwiej trawiona jest fasola moczona w wodzie zasadowej – takiej o pH około 8,4
  • pamiętaj, że woda której użyjesz wejdzie do środka strączka, więc używaj tylko dobrej wody, ewentualnie butelkowej
  • podczas moczenia wodę należy wymieniać – nawet kilkukrotnie
  • pod żadnym pozorem nie używaj wody, w której moczyły się strączki do ich gotowania
  • przedłużony czas moczenia (24 godziny i dłużej) może skutkować rozwinięciem się szkodliwych mikroorganizmów. Jeśli zamierzasz dłużej moczyć strączki, wymieniaj wodę co najmniej kilka razy i najlepiej wstaw miskę do lodówki
  • strączki warto gotować bez przykrycia
  • nasiona solimy pod koniec gotowania, ok. 15 minut przed zdjęciem z ognia. Jeśli dodamy sól wcześniej, będą potrzebowały więcej czasu, by zmięknąć
  • przyprawy, które mogą pozytywnie wpłynąć na strawność strączków to: nasiona kopru, kmin rzymski, anyż, kurkuma, czosnek, imbir, natka pietruszki, tymianek, ocet jabłkowy, a także wodorosty takie jak kelp
  • co ciekawe – pieprz poprawia strawność strączków, a chilli już ją obniża
  • kwaśne dodatki takie jak ocet jabłkowy czy sok z pomidorów należy dodawać już po ugotowaniu strączków do miękkości – w przeciwnym razie mogą wydłużać czas gotowania
  • moczenie soczewicy jest opcjonalne, za to znacznie skraca jej czas gotowania