Jak radzić sobie z drażliwym jelitem? | VIMED

Jak radzić sobie z drażliwym jelitem?

ibs
JAK RADZIĆ SOBIE Z DRAŻLIWYM JELITEM
Czy niepokoją Cię wciąż nawracające biegunki na zmianę z epizodami zaparć? Po posiłkach cierpisz na bóle brzucha i wzdęcia? Doskwierają Ci gazy jelitowe i nadmierna drażliwość?

Jeśli powyższe dolegliwości nie są Ci obce, a wręcz zdarzają się zbyt często, co zaburza Twój rytm dnia, być może cierpisz na Syndrom Jelita Drażliwego. Poniżej postaramy się pomóc Ci rozpoznać tę przypadłość, ale co ważniejsze podamy rady, jak zniwelować przykre objawy zaburzenia.

Zespół jelita drażliwego (IBS) objawy

Zespół czy syndrom jelita drażliwego lub okrężnica spastyczna, z angielskiego IBS (czyli Irritable Bowel Syndrome) to przewlekłe zaburzenie w funkcjonowaniu jelita grubego. Polega ono na występowaniu przez co najmniej 12 tygodni zmian rytmu i konsystencji wypróżnień, czyli na naprzemiennym występowaniu biegunek i zaparć, z jednocześnie towarzyszącymi bólami i wzdęciami brzucha.

Syndrom jelita drażliwego (IBS) jest jedną z najczęstszych dolegliwości układu pokarmowego. Szacuje się, że jest on rozpoznawany u około 20% ludzi. Zaburzenie to dotyka zwłaszcza młodych dorosłych (dwukrotnie częściej kobiety niż mężczyzn).
Nie stwierdza się tu żadnych nieprawidłowości anatomicznych. Zakłócenie naturalnej pracy jelit, w postaci wzmożonej motoryki, wynika w tym wypadku z gwałtownej odpowiedzi układu na bodźce pokarmowe, hormonalne i nerwowe. Charakterystyczny jest ból brzucha po jedzeniu.
Objawy IBS nie są swoiste, w każdym przypadku mogą być zmienne i występować z różną częstotliwością.

Wśród najczęściej występujących objawów syndromu jelita drażliwego (IBS) możemy wyróżnić:

  • często naprzemienne, nawracające zaparcia lub biegunki / ból brzucha i biegunka
  • ból brzucha zlokalizowany głównie w podbrzuszu, kurczowy, czasem tępy i ciągły; pojawiają się po jedzeniu lub pod wpływem stresu, trwa od 2 do 3 godzin lub dłużej
  • obecność śluzu w stolcu
  • wzdęcia brzucha, odbijanie
  • nadmiar gazów jelitowych
  • częste nudności, brak apetytu
  • zmęczenie i bóle głowy
  • niepokój, ogólna drażliwość, zaburzenia koncentracji i nastroju
  • uczucie niepełnego wypróżnienia

Uwaga!! Do objawów zespołu jelita drażliwego nie należą:

  • krwawe stolce
  • gorączka
  • utrata masy ciała
  • długotrwały uciążliwy ból

Jelito drażliwe (IBS) diagnostyka

Jeśli zauważyłeś u siebie powyższe symptomy zgłoś się niezwłocznie do lekarza!

Jak dotąd nie zdefiniowano przyczyn powstawania tego schorzenia. Rozpoznanie zespołu jelita drażliwego ułatwiły tzw. II Kryteria Rzymskie, które są przyjętym, standardowym narzędziem diagnostycznym, stosowanym w badaniach klinicznych. Według nich jednoznaczną diagnozę można postawić wówczas, gdy:

  • bóle brzucha lub dyskomfort były obecne przez co najmniej 12 tygodni w ciągu ostatnich 12 miesięcy i
  • bóle brzucha charakteryzowały się co najmniej dwiema cechami z następujących: bóle brzucha łagodniały po wypróżnieniu; początek był związany ze zmianą rytmu wypróżnień, zmianą konsystencji lub wyglądu stolca.

Istotą IBS jest najprawdopodobniej zmieniona kurczliwość mięśniówki gładkiej jelita. W prawidłowych warunkach ruchy perystaltyczne jelit służą przesuwaniu treści pokarmowej. W przypadku okrężnicy drażliwej dochodzi do rozregulowania tego rytmu, co w konsekwencji powoduje biegunkę i ból brzucha, gdy ruchy jelita grubego są zbyt silne i długie, a zaparcia, gdy skurcze słabną.

Jelito drażliwe (IBS) dieta, co jeść?

ibs co jeść

Jak zauważono, nadwrażliwość na produkty mleczne jest najczęstszą przyczyną występowania objawów zespołu jelita drażliwego – IBS. Powtarzające się spożywanie mleka i jego przetworów, może wywoływać kaskadę problemów gastrycznych, która stopniowo osłabia odporność układu pokarmowego.

Zaburzona równowaga kwasowo-zasadowa układu może również pogarszać objawy IBS. Dieta bogata w produkty zakwaszające, czyli np. mięsa, sery, jaja, zboża i orzechy, może powodować nadmierny wzrost drożdży z gatunku Candida albicans w układzie pokarmowym, co może wywoływać objawy okrężnicy spastycznej. Dlatego należy prawidłowo komponować dietę pod względem zawartości produktów zasado i kwasotwórczych.

Prawidłowe odżywianie jest ważnym elementem skutecznego leczenia zespołu jelita nadwrażliwego. Spożywanie produktów zawierających błonnik (warzywa, owoce, kasze) zapewnia dobre wypełnienie jelit, zmniejsza skurcze i pomaga zatrzymywać wodę. Skutkiem tego jest bardziej plastyczny stolec oraz łatwiejsze wypróżnianie. Przy wzdęciach wykluczone są: bób, kapusta oraz produkty zawierające węglowodany, które łatwo ulegają fermentacji, czyli piwo, sok jabłkowy i winogronowy, banany, orzechy, rodzynki.

Wzdęciom sprzyja również sorbitol dodawany do produktów dietetycznych oraz niektóre przyjmowane leki. Należy przy tym wspomnieć, że brak włókien roślinnych w pożywieniu prowadzi do zwiększonego powstawania gazów. U ludzi cierpiących na zespół jelita drażliwego przejadanie się sprzyja powstawaniu biegunki. Objawy takie zmniejszają się przy ograniczeniu ilości pokarmu lub dzieleniu go na kilka mniejszych posiłków.

Najnowsze badania niemieckich naukowców wykazały, że przyjmowanie probiotyków ma wysoką skuteczność kliniczną w leczeniu IBS.

Zjawiskowe efekty daje wprowadzenie diety opartej o badaniu nietolerancji pokarmowej. Podstawą skutecznej terapii chorób jelit, takich jak zespół jelita drażliwego (IBS), czy inne, są właściwe badania diagnostyczne.

Najlepsze rezultaty daje test cytotoksyczności składników pożywiania — nietolerancji pokarmowej. Testy cytotoksyczności pokarmów badają zarówno opóźnione alergie pokarmowe, jak i nietolerancje pokarmowe. Takim testem jest Kod Metaboliczny 200 oraz podobny do niego Profil Metaboliczny 145. Te badania nietolerancji pokarmowej dostarczają niezwykle cennych informacji, na podstawie których doświadczony lekarz wraz z dietetykiem klinicznym przygotują odpowiednie zalecenia żywieniowe.

Zespół jelita drażliwego leczenie

Wszystkie dolegliwości ze strony układu pokarmowego mają swoje podłoże w przewlekłym stanie zapalnym. Wyeliminowanie pokarmowych czynników wywołujących niepożądaną reakcję zapalną pozwala załagodzić stany zapalne i stopniowo doprowadzić do ustąpienia objawów. To możemy zrobić za pomocą testu cytotoksyczności składników pożywienia Kod Metaboliczny 200.

Jednak to wdrożenie pełnej Terapii Metabolicznej lub Terapii Fenotypowej daje spektakularne efekty. Praktycznie we wszystkich przypadkach pozwoliło na odbudowę prawidłowej flory bakteryjnej jelit i przywrócenie prawidłowych funkcji wszystkich narządów przewodu pokarmowego. Poza dietą eliminacyjo-rotacyjną, która układana jest na podstawie badania nietolerancji pokarmowych Kod Metaboliczny 200 lub Kod Metaboliczny 145, stosujemy w nich szereg zabiegów medycyny fizykalnej. Szczególnie procedura oczyszczania wątroby i dróg żółciowych daje bardzo dobre rezultaty. Dzięki temu możliwa jest odbudowa uszkodzonej wątroby i regeneracja całego przewodu pokarmowego.

Syndrom jelita nadwrażliwego (IBS) to schorzenie przewlekłe. Co prawda, nie zagraża ono życiu, ale dezorganizuje życie prywatne i zawodowe chorego. U większości pacjentów choroba przebiega z okresami poprawy oraz zaostrzeń, a długość tych okresów jest różna i zależy od wielu czynników. Znane dziś sposoby leczenia polegające na korzystaniu z psychoterapii, uregulowaniu trybu życia, przestrzeganiu właściwej diety i przyjmowaniu leków pozwalają na zmniejszenie objawów i uzyskanie mniej lub trwalszej poprawy stanu zdrowia.

Źródła:
1. Ash R.N., Conkling W. (2009): Zespół jelita drażliwego. Objawy przyczyny leczenie porady dietetyczne. Warszawa Wydawnictwo Klub Dla Ciebie
2. Enck P, Klosterhalfen S, Martens U.(2011): Probiotic therapy of the irritable bowel. Dtsch Med Wochenschr. Feb;136(8):371-375. Epub 2011 Feb 17.
Klinik für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Universitätsklinikum Tübingen.
3. Frenette G. (2008): Zdrowe jelita. Przyczyny, objawy i możliwe nastepstwa zaburzeń. Naturalne i bezpieczne środki zaradcze. Warszawa, Wydawnictwo Klub Dla Ciebie
4. Spiller R. (2007): Clinical update: irritable bowel syndrome. The Lancet, Volume 369, Issue 9573, Pages 1586 – 1588, 12 May 2007

0 Komentarze

  1. W pierwszej kolejności wyeliminowałam z diety produkty mleczne, trochę się poprawiło, następnie zminimalizowałam ilość warzyw i owoców, oraz zwiększyłam ilość produktów zbożowych. Bez wątpienia musimy uzrobić się w cierpliwość. Popróbować, i jeść bardzo regularnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *