7 pokarmów, które pomogą odbudować chrząstkę stawową | VIMED

7 pokarmów, które pomogą odbudować chrząstkę stawową

Warto dbać o stawy! Warto pomyśleć o nich, zanim destrukcja będzie nieodwracalna. Wciąż nie ma cudownego leku, który pozwoliłby na pełną regenerację chrząstki stawowej. Złamania kości goją się zazwyczaj bez trwałego ubytku, natomiast chrząstka stawowa się nie odtwarza. Jest słabo zmineralizowana, nieunerwiona, pozbawiona naczyń krwionośnych. Dlatego słabo podlega procesom naprawy. Kluczem do zdrowych stawów jest odpowiednia dieta. Wpływa ona oczywiście na ogólną kondycję organizmu i wzmaga proces regeneracji. Pozwala także utrzymać optymalną masę ciała - lżejsze ciało to mniej obciążone stawy. Wybierając produkty z poniższej listy dodatkowo wzmocnisz kondycję tkanki chrzęstnej i układu kostnego.

Chrząstka stawowa jak ją odbudować?

Chrząstka to niezwykle ważna tkanka łączna występująca w całym naszym ciele. Uszkodzenie stawów może prowadzić do bólu, stanu zapalnego, ograniczonego zakresu ruchu i sztywności. Objawy te ostatecznie mogą przekształcić się w osteoarthritis - najczęstszy rodzaj zapalenia stawów. Właściwe odżywianie, stosowane jako część większego, kompleksowego planu leczenia, może być świetnym sposobem na zwalczenie niektórych objawów choroby zwyrodnieniowej stawów. Oto lista pokarmów, które pomagają odbudować chrząstkę stawową.

1. Rośliny strączkowe

Aby zapewnić optymalne funkcjonowanie stawów, ważne jest, aby zminimalizować stan zapalny, który przyczynia się do rozpadu chrząstki. Rośliny strączkowe to “must have” w diecie każdego, kto ma objawy zapalenia stawów. Decydują o tym właściwości przeciwzapalne strączków. Korzystna jest także duża zawartość białka, która pomoże zregenerować kolagen potrzebny do odbudowy chrząstki stawowej. Do całej gamy zalet roślin strączkowych możemy dodać wysoki poziom lizyny, aminokwasu, który ma kluczowe znaczenie dla regeneracji chrząstki stawowej. Fasola, groszek, ciecierzyca, soczewica, a nawet orzeszki ziemne... Wybór jest ogromny. Masz wiele opcji, aby wkraść ich nieco więcej do swojej diety.
zielona herbata

2. Zielona herbata

Wygląda na to, że zielona herbata znajduje się na prawie każdej liście produktów do spożycia, aby rozwiązać dany problem zdrowotny. Nic dziwnego! Naukowcy nieustannie odkrywają kolejne korzyści związane z zieloną herbatą. W zakresie regeneracji chrząstki i łagodzenia objawów zapalenia stawów, istnieje wiele badań, które potwierdzają, że związki takie jak katechiny i polifenole, zawarte w zielonej herbacie, są ważne dla ochrony i odbudowy chrząstki. Mnóstwo innych korzyści zdrowotnych to mocny argument, by włączyć zieloną herbatę do swojej codziennej rutyny.
pomarańcze

3. Pomarańcze

Kolagen jest jednym z podstawowych składników chrząstki. Do jego wytworzenia organizm potrzebuje witaminy C. Pomarańcze, jak i inne owoce cytrusowe, są oczywistym źródłem witaminy C. Witamina ta wspomaga organizm w procesie gojenia, co jest pomocne w regeneracji i ochronie chrząstki. Witamina C znajduje się również w wielu innych produktach spożywczych, takich jak kiwi, czerwona papryka, jarmuż i truskawki. Kolagen jest również ważny dla zachowania młodzieńczej skóry. Zatem spożywanie pokarmów bogatych w witaminę C pomoże Ci poczuć się i wyglądać młodziej.
granat

4. Granaty

Podobnie jak w przypadku wielu produktów z tej listy, owoc granatu jest dobrze znany ze swoich właściwości przeciwutleniających i przeciwzapalnych. Badania przeprowadzone przez Case Western Reserve University pokazują, że granaty pomagają wytwarzać substancje chroniące chrząstkę. Granat zawiera całą gamę związków o charakterze przeciwutleniającym takich jak: antocyjany, garbniki, polifenole, kwasy fenolowe jak elagowy, galusowy oraz alkaloidy.
brązowy ryż

5. Brązowy ryż

Na pewno znasz kwas hialuronowy. Jest on powszechnie używany w różnych zabiegach medycyny estetycznej. Ze względu na swoje niepowtarzalne właściwości, kwas hialuronowy jest wykorzystywany w leczeniu choroby zwyrodnieniowej stawów. Leki stosowane w terapii zapalenia stawów to często kwas hialuronowy do iniekcji dostawowych. Związek ten przywraca lepkość i elastyczność płynu stawowego i zmniejsza tarcie powierzchni stawowych. Ogranicza to ból ruchu stawu i poprawić ich mobilność. Aby zwalczać chorobę zwyrodnieniową stawów w sposób holistyczny, pomocne są źródła kwasu hialuronowego obecne w diecie. Brązowy ryż jest bogaty w tę substancję, podobnie jak marchew i wołowina. Pestki dyni są bogate w białko i podobnie jak rośliny strączkowe, mogą pomóc organizmowi w produkcji kwasu hialuronowego.
orzechy

6. Orzechy

Aby zmaksymalizować ilość kwasu hialuronowego warto spożywać także produkty zawierające dużą ilość magnezu. Magnez pomaga bowiem wchłonąć jak najwięcej kwasu hialuronowego pożywienia. Orzechy, takie jak migdały, orzechy brazylijskie i nasiona sezamu, są doskonałym źródłem magnezu. Warto jednak podejść do tematu orzechów rozsądnie i mieć na uwadze, że to produkty dużej zawartości kalorii. Zwłaszcza jeśli próbujesz utrzymać stałą masę ciała. Mniejsza waga zmniejsza objawy choroby zwyrodnieniowej i przeciążenie stawów. Zwracaj uwagę na wielkości porcji i rozważ inne dobre źródła magnezu, takie jak makrela, mintaj lub tuńczyk.
brukselka

7. Brukselka

Przez jednych znienawidzona, przez innych kochana. Jeśli należysz do zwolenników, to bardzo dobrze! Brukselka to doskonałe źródło witaminy K, która jest niezbędna dla zdrowia kości i stawów. Występuje ona także w wielu produktach spożywczych, w szczególności w zielonych warzywach. Używając różnych ciekawych przepisów łatwo jest codziennie dostarczyć zalecaną ilość witaminy K. Warto dodać do warzyw oliwę z oliwek, zyskasz wówczas dwukrotnie, dzięki witaminie K zawartej w oleju.

Dieta w reumatoidalnym zapaleniu stawów - czego nie jeść?

Twoim stawom na pewno nie pomogą produkty przetworzone, zawierające dużą ilość tłuszczy trans. Kwasy tłuszczowe trans nasilają stan zapalny w organizmie. Warto też unikać alkoholu, który wypłukuje niezbędne minerały.

Czy istnieje dieta wspomagająca zapalenie stawów?

W Internecie można znaleźć wiele informacji na temat diet, które mają zwalczać zapalenie stawów. Na forum możemy znaleźć domowe sposoby na leczenie zapalenia stawów dłoni, zwolenników diety Dąbrowskiej w zapaleniu stawów. Jednak warto to podkreślić, że nie ma jednej diety, która byłaby odpowiednia dla wszystkich zamakających się z zapaleniem stawów.

Tylko zidentyfikowanie i odrzucenie produktów, które wywołują opóźnioną reakcję alergiczną, może skutecznie zredukować przewlekły stan zapalny. A ponieważ zapalenie stawów i jest ściśle powiązane, jak wskazuje sama nazwa, ze stanem zapalnym — ta dieta daje bardzo widoczne efekty u chorych pacjentów. Powoduje wycofanie się komórek układu immunologicznego z wewnętrznej części stawu i łagodzi objawy reumatyczne. Aby wykryć produkty sprzyjające zapaleniu wykonujemy test na nietolerancję pokarmową – Kod Metaboliczny 200. Umożliwia on opracowanie i wdrożenie odpowiednio zbilansowanej i indywidualnie dobranej Diety Fenotypowej. Wdrożenie diety eliminacyjno-rotacyjnej, ułożonej na podstawie testu na nietolerancję pokarmową przynosi ulgę w 75% przypadków.


1. Singh, Rashmi et al. “Green tea polyphenol epigallocatechin-3-gallate: inflammation and arthritis. [corrected].” Life sciences vol. 86,25-26 (2010): 907-18. doi:10.1016/j.lfs.2010.04.013
2. Vankemmelbeke MN, Jones GC, Fowles C, Ilic MZ, Handley CJ, Day AJ, Knight CG, Mort JS, Buttle DJ. Selective inhibition of ADAMTS-1, -4 and -5 by catechin gallate esters. Eur J Biochem. 2003 Jun;270(11):2394-403. doi: 10.1046/j.1432-1033.2003.03607.x. PMID: 12755694.
3. Rasheed, Zafar et al. “Pomegranate extract inhibits the interleukin-1β-induced activation of MKK-3, p38α-MAPK and transcription factor RUNX-2 in human osteoarthritis chondrocytes.” Arthritis research & therapy vol. 12,5 (2010): R195. doi:10.1186/ar3166

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *