6 powodów, dla których warto jeść fasolę | VIMED

6 powodów, dla których warto jeść fasolę

Fasola to rodzaj roślin jednorocznych i bylin należący do rodziny bobowatych. Naturalnie występują w Ameryce Południowej i Północnej, na północy sięgając po Connecticut, ale największe zróżnicowanie osiągają w tropikach. Rodzaj obejmuje co najmniej od ok. 36 do 96 gatunków. Liczne gatunki zostały rozpowszechnione w uprawie na całym świecie po odkryciu Ameryki przez Krzysztofa Kolumba, przy czym większość w strefie tropikalnej. W klimacie umiarkowanym, w tym w Europie i Polsce, najważniejsze znaczenie użytkowe mają dwa gatunki – fasola zwykła i wielokwiatowa.

Fasola to warzywo, które powinno się znaleźć w diecie każdego z nas. Jest ona bardzo wartościowa i zawiera wiele składników odżywczych. Jest ona łatwa w uprawie i odporna na trudne warunki pogodowe. Nie wymaga też specjalnych warunków przechowywania. Aby nie wywołała wzdęć i gazów, należy ją jednak odpowiednio przygotować. Poznaj wartości odżywcze fasoli.

Jesień to doskonały czas na wprowadzenie do swojego codziennego jadłospisu fasoli. To właśnie w tym okresie zawiera ona najwięcej składników odżywczych, jest niezwykle smaczna i pożywna. Choć istnieje około 20 odmian fasoli, każda jedna z nich jest warta uwagi. Oto dlaczego:

1

Poprawia sprawność umysłu

Fasola zawiera lecytynę – związek, który poprawia pamięć i koncentrację, a także przyśpiesza procesy myślowe. Badania wykazały, że osoby, które spożywają fasolę, dostarczają organizmowi znacznych ilości pierwiastków tj. magnez i kwas foliowy. Oba te związki są niezbędne w prawidłowej pracy mózgu.

2

Chroni serce

Błonnik rozpuszczalny zawarty w fasoli może pomóc redukować poziom całkowitego cholesterolu i „złego” cholesterolu LDL nawet o 25%. Ponadto, redukuje stan zapalny i obniża ciśnienie krwi. Ma to duże znaczenie w przeciwdziałaniu chorobom układu sercowo-naczyniowego.

3

Redukuje zespół napięcia przedmiesiączkowego

Fasola jest bardzo dobrym źródłem manganu. Przeprowadzono badanie, wykazujące, iż kobiety, w których diecie była wysoka podaż manganu, rzadziej skarżyły się na skurcze i huśtawki nastrojów niż te, u których podaż tego składnika mineralnego była niższa.

4

Dba o stawy

Dodając garść zielonej lub żółtej fasolki do swojej ulubionej sałatki, zrealizujesz 19% dziennego zapotrzebowania na witaminę K. Niskie poziomy tej witaminy wiążą się często z zapaleniem kości i stawów rąk i kolan. Jej prawidłowa podaż odpowiada również za układ krzepnięcia krwi.

5

Obniża ryzyko raka

Zielona fasolka zawiera mnóstwo antyoksydantów, w tym flawonoidów (np. kwercetyna). Badania nad rakiem piersi i jelita przeprowadzone w Australii wykazały pozytywny wpływ tych składników na obniżanie ryzyka rozwoju nowotworu.

6

Poprawia gęstość kości

Zielona fasola zawiera krzem – pierwiastek, który korzystnie wpływa na gęstość mineralną kości u kobiet, szczególnie w okresie przedmenopauzalnym. W dodatku wykazano, że krzem z zielonej fasolki jest lepiej przyswajalny niż z innych warzyw, gdyż występuje w najkorzystniejszej dla budowy kości formie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *