Dieta dla niejadka. Jak zachęcić dziecko do jedzenia? | VIMED

Dieta dla niejadka

Dieta dla niejadka

Problem braku apetytu jest przypadłością martwiącą wielu rodziców

Szukasz diety dla niejadka? Martwisz się kiedy Twoje dziecko odmawia kolejnego posiłku? Nie tylko Ty!

Na słaby apetyt dwulatków narzeka aż co 5 rodzic! Co zatem zrobić by pokonać ten kłopot?
Najpierw należy zastanowić się czy brak apetytu u dziecka jest rzeczywistym problemem? Jeśli dziecko przybiera na wadze prawidłowo, nie boli go brzuszek, nie jest apatyczne, ma dobry humor i spokojnie śpi prawdopodobnie nie ma się czym martwić.

Dieta dla niejadka

Poznaj kilka sposobów na dietę dla niejadka

Dieta dla niejadka musi być różnorodna

1. Dieta dla niejadka musi być różnorodna

Jednym ze sposobów zachęcenia dziecka do jedzenia jest urozmaicenie diety. Dorośli są zazwyczaj przyzwyczajeni do kilku potraw i niewielkiej grupy produktów spożywczych. Mało kto może śmiało powiedzieć, że ma urozmaicone menu, a dzieci lubią poznawać nowe smaki! I lubią mieć wpływ na to co jedzą. Dlatego zapytaj dziecko co chce zjeść i zachęć je do wspólnego przygotowywania posiłków. Może się wtedy okazać, że dziecko jeść lubi, ale nie smakowały mu dotychczasowe posiłki. Samodzielnie przygotowane kanapki czy sałatka zazwyczaj większości dzieciom smakują lepiej.

2. Nie zmuszaj dziecka do jedzenia

Wielu rodziców problem braku apetytu próbuje rozwiązać poprzez zmuszanie swoich pociech do jedzenia lub przemycanie nielubianych produktów w posiłkach. Jednak nie jest to dobre wyjście z sytuacji. Gdy dziecko nie ma apetytu zastanów się czy aby na pewno jest głodne? Jeżeli maluch odsuwa talerz to widocznie nie jest już głodny. Rodzic powinien to uszanować. Posiłki w diecie dla niejadka powinny mieć mniejsze porcje. Pełny talerz nie zachęci dziecka do jedzenia, a może go nawet przerazić.

Dieta dla niejadka - nie zmuszaj dziecka do jedzenia
Dieta dla niejadka musi być rożnorodna

3. W diecie dla niejadka powinny pojawiać się nowe smaki

Dziecko, podobnie jak dorosły, nie musi lubić każdego smaku, wybierz ten, który najbardziej mu odpowiada i tak komponuj posiłki. Jeśli maluch nie lubi mięsa nie zmuszaj go, a zaproponuj co innego np. rybę. Posiłki w diecie niejadka powinny być kolorowe i apetyczne, aby zaciekawiły dziecko.

Pracując nad tym, aby w diecie dla niejadka pojawiły się nowe smaki. Konsekwentnie wprowadzaj nowe pokarmy, ale nie rób tego zbyt gwałtownie. Podawaj po jednym nowym składniku na raz i najlepiej razem z potrawą, która jest dobrze znana.

Jeśli więc Twoje dziecko lubi makaron, spróbuj dodać na talerz np. brokuły. Jeśli wprowadzasz szparagi, połącz je ze spaghetti i klopsikami lub grillowanym kurczakiem.

4. W diecie dla niejadka nie może zabraknąć warzyw

A gdy nasza pociecha nie lubi warzyw? Spróbuj wyciąć z warzyw różne kształty np. gwiazdki, kwiatki, na pewno zaciekawią dziecko i prawdopodobnie spowodują, że po nie sięgnie. Bardzo ważne jest, aby rodzice również na co dzień spożywali warzywa i owoce. Nie zapominajmy o tym, że dziecko bierze przykład ze swoich rodziców. Jeśli dorośli nie jedzą warzyw to dlaczego zmuszają do tego swoje pociechy?

W diecie dla niejadka nie może zabraknąć warzyw
Uregulowanie pory spożywania posiłków

5. W diecie niejadka ważne jest uregulowanie pory spożywania posiłków

Dzieci lubią uregulowany tryb życia, także w sferze żywienia. Najlepiej zrobisz, jeśli Ty również będziesz posiłki jeść regularnie.

Pamiętaj – zmiana nawyków żywieniowych ma sens tylko wtedy gdy dotyczy całej rodziny! Jedzcie obiad razem przy rodzinnym stole. Niech obiad będzie okazją do wspólnego spędzania czasu, a rodzice powinni szczególnie zadbać o dobrą atmosferę. Pora posiłku powinna kojarzyć się dziecku z przyjemnością, a nie pośpiechem czy sprzeczkami rodziców.

6. Podawaj niejadkowi mniejsze porcje

Mniejsze porcje w diecie dla niejadka to podwójna korzyść. Po pierwsze, twoje dziecko nie będzie przytłoczone dużymi porcjami jedzenia, które są dla niego nieznane lub nie należą do ulubionymi. Po drugie, zmarnujesz mniej jedzenia.

Twojemu dziecku znacznie łatwiej jest wypróbować jedną różyczkę brokuła, niż wpatrywać się w ogromy talerz . Dziecko może także zdecydować, ile chce i prosić o dokładkę jeśli wciąż będzie głodne.

Podawaj niejadkowi mniejsze porcje
Z diety dla niejadka należy wykluczyć cukier

7. Z diety dla niejadka należy wykluczyć cukier

Z diety niejadka należy wykluczyć słodycze, słodkie napoje i słodkie, owocowe soki przecierowe. Zawierają dużo cukru, są bardzo kaloryczne i niestety często powodując brak apetytu to one są powodem odmawiania pełnowartościowych posiłków.

Jak odżywiać dziecko?

Racjonalne żywienie dzieci pokrywa zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze, witaminy i składniki mineralne oraz zapewnia im prawidłowy wzrost i rozwój. Odmawianie jedzenia przez dzieci jest problemem dość powszechnym, a brak głodu często wynika z nieprawidłowych nawyków żywieniowych rodziców. Należy pamiętać, że jeśli dziecko jest zdrowe i rozwija się prawidłowo nie powinno to być powodem do niepokoju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *