Jedz, pisz i.. chudnij! | VIMED

Jedz, pisz i.. chudnij!

Jeśli chcesz schudnąć, musisz mniej jeść – a ograniczanie ilości jedzenia warto zacząć od zapisywania spożywanych produktów. Jak pokazują badania, których wyniki opublikowano w „Journal of the Academy of Nutrition and Dietetic”, dziennik żywieniowy to ważne narzędzie w pracy dietetyka i duża pomoc dla wszystkich, którzy chcą schudnąć.
[clearboth]
Najnowsze badania dowodzą, że prowadzenie dziennika, w którym zapisuje się spożywane produkty, pomaga schudnąć. Zauważono, że osoby, które prowadziły dziennik żywieniowy i zapisywały w nim to, co jadły, schudły więcej niż te, które tego nie robiły.

Jak bardzo skutecznym narzędziem jest tego rodzaju dzienniczek, pokazuje badanie przeprowadzone w Seattle na grupie 123 kobiet w wieku pomenopauzalnym, które nie były aktywne fizycznie przed rozpoczęciem badania. Wszystkie panie miały zastosować dietę polegającą na obniżeniu wartości energetycznej spożywanych posiłków, przy czym połowa z nich dostała dodatkowo rozpisany plan ćwiczeń fizycznych do zastosowania. Badanie trwało rok. Wszystkie uczestniczki zostały poproszone o zapisywanie tego, co spożywały w ciągu dnia.

Pod koniec roku okazało się, że zarówno kobiety, które stosowały ćwiczenia fizyczne, jak i te, które stosowały samą dietę, schudły podobnie – o ok. 10% swojej wyjściowej masy ciała.

Badanie to nie jest pierwszym doświadczeniem, w którym wykazano, że prowadzenie dziennika żywnościowego pomaga zrzucić kilogramy. W 2008 roku przeprowadzono podobne badanie wśród dietetyków. Jedna grupa zapisywała przez 6 dni w tygodniu ilość spożywanych pokarmów, druga grupa tylko raz w tygodniu. Okazało się, że osoby z pierwszej grupy schudły dwa razy więcej niż te z drugiej.

Warto na koniec dodać, że większość ekspertów radzi, aby nie czekać z uzupełnianiem dzienniczka do końca dnia, tylko zapisywać spożyte pokarmy i napoje na bieżąco, można także notować dodatkowe informacje o samopoczuciu podczas diety, aktywności fizycznej, dolegliwościach bądź ich braku. Skrupulatnie prowadzony dzienniczek pozwala nam zobaczyć, jaką ilość pokarmu spożywamy danego dnia, czy nie się sięgaliśmy po jakieś niedozwolone przekąski, a jeśli tak, to na jak dużo daliśmy się skusić. Taki 24-godzinny wywiad żywieniowy to także ważna informacja dla dietetyka, umożliwia bowiem analizę diety – zarówno pod kątem jakościowym, jak i ilościowym, co znacznie ułatwia wprowadzanie poprawek i modyfikowanie jadłospisu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *