3 rozwiązania, które uspokoją podrażnione jelito | VIMED

3 rozwiązania, które uspokoją podrażnione jelito

Cierpisz na zaparcia, biegunki i wzdęcia? Często boli Cię brzuch? Dodatkowo, prawie zawsze czujesz się ociężały? Być może masz zespół jelita drażliwego (IBS – Irritable Bowel Syndrome). Według doniesień pacjentów z rozpoznanym zespołem jelita drażliwego u ok. 70% z nich stwierdzono, że źródłem dolegliwości może być nierozpoznana alergia bądź nietolerancja pokarmowa.

Naukowcy z zespołu dr Marco Kalliomäkiego z fińskiego Uniwersytetu w Turku dostrzegli zależności między alergią pokarmową a zespołem jelita drażliwego. To właśnie dieta w dużej mierze może przyczynić się do patofizjologii jelita. Idealnym rozwiązaniem będzie zastosowanie diety eliminacyjnej opartej na wynikach testu lokalnej nadwrażliwości pokarmowej.

Z kolei badanie z udziałem 125 osób dorosłych, przeprowadzone przez dr Mary C. Tobin i jej kolegów z Rush University Medical, pozwoliło zauważyć, że znacznie bardziej na IBS narażeni są: pacjenci z sezonowym alergicznym nieżytem nosa (2,67 razy większe ryzyko), chorzy z wypryskiem alergicznym (3,85 razy) oraz z depresją (2,56 razy).

Co ciekawe, również pacjenci zauważają, że objawy IBS nasilają się po spożyciu niektórych produktów, a co za tym idzie, widać również znaczącą poprawę samopoczucia po ograniczeniu ich spożywania.

Jakie produkty powodują objawy typowe dla zespołu jelita drażliwego?

  • mleko i przetwory mleczne (nietolerancja laktozy, kazeiny)
  • produkty zbożowe (nietolerancja glutenu)
  • napoje gazowane, herbata, kawa (i wszelkie inne źródła kofeiny)
  • słodziki, gumy do żucia (i inne pokarmy zawierające sorbitol)
  • alkohol
  • owoce cytrusowe
  • potrawy tłuste i pikantne

Jak zatem radzić sobie z IBS?

1. Sprawdź, czy przyczyną dolegliwości nie jest alergia lub nietolerancja pokarmowa


W identyfikacji alergenów pomoże test cytotoksyczny – czyli specjalistyczne badanie krwi, które określi produkty niekorzystne dla organizmu. Wyniki testu dostarczą Ci jasnych wskazówek, których produktów powinieneś unikać, aby nie pogarszać objawów zespołu jelita drażliwego (np. jednymi z najczęstszych alergenów pokarmowych są produkty mleczne. Jak pokazują badania, podrażniają one układ trawienny, wywołują stan zapalny i nasilają objawy zespołu jelita drażliwego).

2. Jedz tylko te produkty, które są korzystne dla organizmu

To właśnie dieta pomoże w odzyskaniu równowagi w organizmie, a także zmniejszy objawy IBS. Poniżej kilka porad, które z pewnością poprawią Twoje samopoczucie.

  • Po wykonaniu testu cytotoksycznego, zgodnie z zaleceniami dietetyka, wyeliminuj produkty, które Ci szkodzą.
  • Jedz produkty nieprzetworzone i przygotowane samodzielne – jedz dużo warzyw, ryb, orzechów i nasion.
  • Nie zapominaj, aby Twoja dieta obfitowała w dobrej jakości tłuszcze, np. zawarte w awokado i orzechach, a także olej lniany.
  • Dostarczaj organizmowi węglowodanów złożonych, uwzględniając w diecie: ryż brązowy, quinoa, amarantus, owies, kaszę gryczaną, proso i siemię lniane.
  • Pij dziennie ok. 7 szklanek wody z dodatkiem soku z cytryny.
  • Wyłącz z diety produkty mleczne oraz te na bazie białej mąki, a także unikaj słodyczy, napojów gazowanych, słonych przekąsek oraz innych wysokoprzetworzonych produktów bogatych w cukry proste i tłuszcze nasycone.
  • Dbaj o regularność spożywania posiłków.
  • Pamiętaj, żeby nigdy nie rezygnować ze śniadania!
  • Nie przejadaj się, ponieważ spożywanie dużych porcji podczas jednego posiłku znacząco obciąża pracę układu trawiennego.

3. Bądź aktywny fizycznie i zadbaj o relaks

Jak pokazują wyniki badań, regularna aktywność fizyczna oraz stosowanie technik relaksacyjnych łagodzą objawy zespołu jelita drażliwego i sprzyjają lepszemu funkcjonowaniu układu pokarmowego. Wysiłek fizyczny pobudza wydzielanie endorfin, naturalnych hormonów szczęścia, a także ma dobroczynny wpływ na ciało, zdrowie i samopoczucie. Z kolei poprawa kontroli nad stresem dzięki technikom oddechowym, relaksacyjnym, medytacji czy jodze pozwala na zmniejszenie objawów IBS i wspomaga leczenie dietetyczne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *