Cynk-mikropierwiastek o maksimocy | VIMED

Cynk-mikropierwiastek o maksimocy

Cynk to niezbędny pierwiastek śladowy, który ma duże znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania naszego ciała. Jest on odpowiedzialny za wiele funkcji w organizmie człowieka, stymuluje aktywność około 100 enzymów. Cynk występuje naturalnie w różnych produktach, ale jest też dostępny jako suplement diety (choć warto pamiętać, że spożywanie suplementów cynku nie zapewnia takiego efektu jak włączenie do diety jego naturalnych źródeł).

Maksimum korzyści z cynku zapewni nam już kilka miligramów tego pierwiastka dziennie. Obecnie rekomendowane dzienne spożycie (RDA) cynku to 8 mg/dzień dla kobiet i 11 mg/dzień dla mężczyzn. Warto zadbać o obecność tego pierwiastka w diecie, bo skutki jego niedoboru bywają naprawdę poważne. Osoby charakteryzujące się niskim poziomem cynku w organizmie są bardziej podatne na choroby. Niedobór cynku jest odpowiedzialny za ponad 800 000 dziecięcych zgonów na świecie każdego roku.

Co da Ci cynk?

[framed_box bgColor=”#FFE8E0″]Najogólniej można powiedzieć, że cynk jest ważny dla układu odpornościowego, odpowiada za prawidłową syntezę DNA, promuje fizjologiczny wzrost w dzieciństwie i stymuluje gojenie ran. Przyjrzyjmy się dokładniej dobroczynnemu działaniu tego pierwiastka.

[/framed_box]

1  Regulacja funkcji układu immunologicznego

Organizm potrzebuje cynku do aktywacji limfocytów T, które wspomagają ciało na dwa sposoby: kontrolują i regulują odpowiedź immunologiczną organizmu oraz atakują zainfekowane lub nowotworowe komórki. Brak cynku może poważnie zakłócić funkcjonowanie układu odpornościowego. Jak wynika z badań, które zaprezentowano na łamach „American Journal of Clinical Nutrition”, niedobór cynku zwiększa podatność organizmu na różne patogeny.

2 Leczenie biegunki

Światowa Organizacja Zdrowia ogłosiła, że biegunka zabija rocznie 1,6 mln dzieci mających mniej niż 5 lat. Tymczasem – jak wynika z badania PLoS Medicine, propagującego zwiększenie wykorzystania cynku w leczeniu biegunki u dzieci w Bangladeszu – 10-dniowy cykl leczenia preparatem cynku doskonale sprawdza się w leczeniu biegunki, a także pomaga zapobiegać jej wystąpieniu w przyszłości.

3 Wpływ na uczenie się i pamięć

Badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Toronto, a opisane w czasopiśmie „Neuron” wykazały, że cynk odgrywa kluczową rolę w regulacji komunikacji pomiędzy neuronami, wpływając na powstawanie wspomnień i proces uczenia.

4 Leczenie przeziębienia

Z danych opublikowanych w czasopiśmie „Open Respiratory Medicine Journal” wynika, że pastylki zawierające cynk skracają czas trwania przeziębienia o 40%. Okazuje się także, że zażywanie cynku (w formie tabletek do ssania lub syropu) redukuje ciężkość przeziębienia u zdrowych ludzi, jeśli leczenie zostanie podjęte w ciągu 24 godzin od wystąpienia objawów.

5 Gojenie ran

Cynk chroni skórę i błony śluzowe. Lekarze często stosują suplementy cynku do leczenia owrzodzeń skóry.

Źródła cynku

Choć dla wielu osób, niestety, jedynym źródłem tego pierwiastka w diecie jest czerwone mięso i drób, to warto wiedzieć, że dostarczyć go mogą także inne produkty.

Produkty zawierające cynk:

  • ostrygi,
  • fasola,
  • groch,
  • produkty zbożowe z pełnego przemiału,
  • sezam,
  • arbuz,
  • jaja,
  • kiełki pszenicy,
  • nasiona dyni,
  • czekolada ciemna,
  • orzeszki ziemne.

Co za mało, to niezdrowo. Co za dużo, to szkodzi

Włączając do diety produkty zawierające cynk, powinniśmy pamiętać o zachowaniu właściwych proporcji, gdyż ani niedobór, ani nadmiar nie jest dobry dla organizmu.

Objawy niedoboru cynku to:

  • utrata apetytu,
  • impotencja,
  • upośledzony wzrost,
  • zaburzenia funkcji poznawczych,
  • biegunka,
  • wypadanie włosów.

Szkodliwe może być także zbyt wysokie spożycie cynku, gdyż hamuje wchłanianie miedzi i żelaza.

Objawy nadmiaru cynku:

  • nudności,
  • wymioty,
  • utrata apetytu,
  • bóle brzucha,
  • bóle głowy,
  • biegunka.

[framed_box bgColor=”#FFE8E0″]

Pamiętajmy! Komponując codzienne menu, powinniśmy zwracać szczególną uwagę na urozmaicenie. Monotonna dieta oparta na wysokoprzetworzonych produktach może doprowadzić do niedoborów witamin i składników mineralnych. Nie zapominajmy, że suplementy diety nie są w stanie zastąpić zdrowego, zróżnicowanego sposobu żywienia opartego na pełnowartościowych produktach, takich jak warzywa, owoce, nasiona roślin strączkowych, produkty zbożowe z pełnego przemiału, ryby i wysokogatunkowe mięsa.

[/framed_box]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *