Triki jedzeniowe dla cukrzyka | VIMED

Triki jedzeniowe dla cukrzyka

Diabetycy, czyli osoby chorujące na cukrzycę powinny stosować odpowiednią dietę – często taki sposób żywienia nakłada na nie ograniczenia, z którymi trudno się im pogodzić. Oto jak zastąpić lubiane produkty i posiłki na ich zdrowsze (odpowiednie dla cukrzyków) odpowiedniki.

Lekarstwo czy trucizna?


Dowiedz się już dziś jakie pokarmy wywołują u Ciebie niepożądanych reakcji pokarmowych!

Pierogi i naleśniki – często lubiane i najbardziej nieodżałowane dania diabetyków, od czasu do czasu można sobie pozwolić na ich spożycie, pod warunkiem przestrzegania kilku zasad – przygotowujemy je z „ciemnej mąki”, np. orkiszowej, pszennej z pełnego przemiału, gryczanej itd. (można również pomieszać ze sobą różne rodzaje mąk). Następnie wypełnić je farszem warzywnym (lub ewentualnie z niewielkim udziałem mięsa czy ryby), np. z warzyw strączkowych, nie smażymy na tłuszczu, ani nie obsmażamy (pierogi z wody, naleśniki smażone bez tłuszczu) oraz obowiązkowo podajemy ze świeżymi warzywami.

Słodycze i cukier – o tym, że ich jedzenie jest przeciwskazane wie chyba każdy cukrzyk, w sporadycznych przypadkach można przyrządzić łakocie odpowiednie dla diabetyka – tak jak w przypadku pierogów i naleśników używamy „ciemnej mąki”, olejów zamiast innych tłuszczów, jaja możemy zastąpić zmielonym siemieniem lnianym (więcej zdrowych tłuszczów), słodzimy np. stawią, ksylitolem i dodajemy orzechy, pestki, świeże owoce. I tak mamy gotowe słodycze odpowiednie dla diabetyka.

Soki owocowe – niezalecane jako skoncentrowane źródło cukrów prostych, soki można z powodzeniem zastąpić koktajlami warzywno-owocowymi, szczególnie polecamy zielone koktajle z dodatkiem zielonych liści: sałat, jarmużu, szpinaku itd., będą one bardziej odżywcze od soków, a ze względu, na to że do ich przyrządzenia używa się całego owocu, będą cennym źródłem błonnika.

Gotowana marchewka – słynąca z wysokiego indeksu glikemicznego, chyba najczęściej wymieniana przez chorych na cukrzycę, jako warzywo niezalecane w cukrzycy, a nie jest to do końca prawda. Jeżeli marchewkę ugotujemy na półtwardo i dodamy do niej również gotowane na półtwardo, np. brokuły, kalafior i połączymy je, np. z kaszą i/lub rybą z dodatkiem oleju wówczas takie danie nie będzie szybko podnosiło poziomu cukru we krwi.

Banany – pierwszy owoc wymieniany przez chorych na cukrzycę jako niezalecany w ich diecie, jest z nim podobnie jak z marchewką – pojedynczo spożyty banan będzie szybko podnosił poziom cukru, jeżeli jednak spożyjemy małego banana „w towarzystwie” płatków owsianych, komosy ryżowej czy kaszy jaglanej z dodatkiem orzechów lub pestek, wówczas taki posiłek będzie odpowiedni dla osoby chorującej na cukrzycę.

Ziemniaki – gotowane ziemniaki są niezalecane dla diabetyków, ze względu na wysoki indeks glikemiczny, jeżeli jednak dodamy do nich „odpowiednie towarzystwo” (np. surówka i ewentualnie jaja, kawałek mięsa/ryby) wówczas można je w takiej postaci spożywać raz w tygodniu. Dobra wiadomość jest taka, że ziemniaki ostudzone mają znacznie niższy indeks glikemiczny niż ziemniaki gotowane, zatem sałatka z ostudzonymi ziemniakami i świeżymi warzywami, dodatkiem oleju i/lub orzechów/pestek będzie daniem odpowiednim dla osób cierpiących na cukrzycę.

Smażone potrawy – niezalecane ze względu na profilaktykę chorób krążenia, na które diabetycy są szczególnie narażeni, smażenie można z powodzeniem zastąpić pieczeniem, gotowaniem, gotowaniem na parze, duszeniem.

Rosoły i zupy na wywarach – będą przyczyniały się do zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej, wpływają na podniesienie poziomu kwasu moczowego we krwi, są tłuste i wcale nie stanowią dobrego źródła białka. Można je zastąpić zupami na wywarach warzywnych z dodatkiem aromatycznych przypraw i oleju roślinnego dodanego tuż przed podaniem – będzie on uzupełnieniem diety w zdrowe tłuszcze i poprawi smakowitość zupy.

Mocna kawa i herbata, alkohol – czyli używki, najkorzystniej będzie z nich zrezygnować, ponieważ niekorzystnie wpływają na stan zdrowia osoby chorej na cukrzycę i mają działanie odwadniające. Kawę i herbatę można zastąpić wodą, ziołami, rooibosem, kawą żołędziówką, które prócz cennych właściwości prozdrowotnych nawodnią także organizm. Alkohol niekorzystnie wpływa na zachowanie prawidłowego poziomu cukru, jeżeli jednak już się zdarzy go wypić, to należy to zrobić do posiłku i wystrzegać się słodkich trunków.

Lekarstwo czy trucizna?


Dowiedz się już dziś jakie pokarmy wywołują u Ciebie niepożądanych reakcji pokarmowych!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *