Skarby jesieni – jabłka

Jabłka to nasza narodowa duma i skarb. Pyszna szarlotka z cynamonem to nieodłączny element każdej jesieni. Oprócz pysznego smaku, dostarczają olbrzymiej dawki witamin, minerałów i innych dobroczynnych związków. Poznaj jakie korzyści zyskasz, jeśli zaczniesz częściej sięgać po jabłka.

Jabłko na odporność

Jabłka to doskonałe źródło witaminy C – w W 100g owocu jest jej jest ok. 8 mg. Zamiast spożywać syntetyczne witaminy, lepiej sięgać po te naturalne, zawarte w warzywach i owocach, bowiem jednocześnie dostarczamy błonnika, który pęczniejąc w żołądku osłabia uczucie głodu i usprawnia pracę przewodu pokarmowego.

Eliksir młodości

Jabłka to smaczny sposób, by  pięknie i zdrowo wyglądać – zawarte  w nich kwasy organiczne spowalniają odkładanie tłuszczu w komórkach tłuszczowych, a polifenole spowalniają procesy starzenia się skóry. Obecność przeciwutleniaczy (np. kwercytyny) przedłuża życie komórek w całym organizmie. Dzieje się to za za sprawą redukcji wolnych rodników, które bardzo aktywnie krążą po organizmie, wiążą z białkami, tłuszczami, kwasami nukleinowymi i powodują ich uszkodzenia.

Zjedz jabłko dla serca

Jedzenie jabłek działa bardzo korzystnie na serce i układ krążenia. Wszystko za sprawą flawonoidów, które zapobiegają gromadzeniu się blaszek miażdżycowych. Badania wykazały, że osoby, które jadły minimum jedno jabłko dziennie mają niższy poziom złego cholesterolu i wyższy poziom dobrego cholesterolu, co ma znaczący wpływ zmniejszenie ryzyka powstawania miażdżycy, nadciśnienia tętniczego i zawału serca.

Pomoc w odchudzaniu  

To smaczna niskokaloryczna przekąska – w 100g znajduje się zaledwie 40 kcal. Dzięki zawartości pektyn, dodatkowo wypełniają żołądek i dają uczucie sytości. Dodatkowo usprawniają proces trawienia i pomagają “uprzątnąć” jelita.

Zdrowe zęby

Gryzienie twardych owoców jest bardzo korzystne dla dziąseł, a przeżuwanie wzmaga produkcję śliny, która działa bakteriobójczo. Pektyny zawarte w jabłkach wzmacniają szkliwo i zapobiegają powstawaniu próchnicy nazębnej.

Skarbnica minerałów

appleJabłka zawierają wapń, magnez, potas, sód, fosfor, cynk, dużo witaminy K i witaminy z grupy B. Spójrz na wartości odżywcze, robią wrażenie:

Węglowodany = 13.81 g

Witaminy:

  • Witamina C = 4.6 mg (5% dziennego zapotrzebowania)
  • Witamina B3 = 0.091 mg (0.5% dziennego zapotrzebowania)
  • Witamina B6 = 0.041 mg (3% dziennego zapotrzebowania)
  • Witamina E = 0.18 mg (0.008% dziennego zapotrzebowania)
  • Witamina A = 0.003 mg (0.3% dziennego zapotrzebowania)

Minerały:

  • Potas = 107 mg (2% dziennego zapotrzebowania)
  • Fosfor = 11 mg (1.5% dziennego zapotrzebowania)
  • Żelazo = 0.12 mg (1.5% dziennego zapotrzebowania)

 

Od wyboru do koloru

Słodkie, kwaśne, twarde, miękkie, soczyste – każdy znajdzie coś dla siebie. Istnieje wiele odmian jabłek: malinówka, szara reneta, antonówka, kosztela, lobo, papierówka, champion, ligol, jonagold – spory wybór, prawda?   Poznawaj nowe smaki, a z pewnością pokochasz je jeszcze bardziej.