Dieta dla niejadka | VIMED

Dieta dla niejadka

Problem braku apetytu jest przypadłością martwiącą wielu rodziców. Na słaby apetyt dwulatków narzeka aż co 5 rodzic! Co zatem zrobić by pokonać ten kłopot?
Najpierw należy zastanowić się czy brak apetytu u dziecka jest rzeczywistym problemem? Jeśli dziecko przybiera na wadze prawidłowo, nie boli go brzuszek, nie jest apatyczne, ma dobry humor i spokojnie śpi prawdopodobnie nie ma się czym martwić.

Jednym ze sposobów zachęcenia dziecka do jedzenia jest urozmaicenie diety. Dorośli są zazwyczaj przyzwyczajeni do kilku potraw i niewielkiej grupy produktów spożywczych. Mało kto może śmiało powiedzieć, że ma urozmaicone menu, a dzieci lubią poznawać nowe smaki! I lubią mieć wpływ na to co jedzą. Dlatego zapytaj dziecko co chce zjeść i zachęć je do wspólnego przygotowywania posiłków. Może się wtedy okazać, że dziecko jeść lubi, ale nie smakowały mu dotychczasowe posiłki. Samodzielnie przygotowane kanapki czy sałatka zazwyczaj większości dzieciom smakują lepiej.

Wielu rodziców problem braku apetytu próbuje rozwiązać poprzez zmuszanie swoich pociech do jedzenia lub przemycanie nielubianych produktów w posiłkach. Jednak nie jest to dobre wyjście z sytuacji. Gdy dziecko nie ma apetytu zastanów się czy aby na pewno jest głodne? Jeżeli maluch odsuwa talerz to widocznie nie jest już głodny. Rodzic powinien to uszanować. Zaproponuj mu mniejsze porcje. Pełny talerz nie zachęci dziecka do jedzenia, a może go nawet przerazić.

Dziecko, podobnie jak dorosły, nie musi lubić każdego smaku, wybierz ten, który najbardziej mu odpowiada i tak komponuj posiłki. Jeśli maluch nie lubi mięsa nie zmuszaj go, a zaproponuj co innego np. rybę. Posiłki w diecie niejadka powinny być kolorowe i apetyczne, aby zaciekawiły dziecko.
[clearboth]
A gdy nasza pociecha nie lubi warzyw? Spróbuj wyciąć z warzyw różne kształty np. gwiazdki, kwiatki, na pewno zaciekawią dziecko i prawdopodobnie spowodują, że po nie sięgnie. Bardzo ważne jest, aby rodzice również na co dzień spożywali warzywa i owoce. Nie zapominajmy o tym, że dziecko bierze przykład ze swoich rodziców. Jeśli dorośli nie jedzą warzyw to dlaczego zmuszają do tego swoje pociechy?

W diecie niejadka ważne jest uregulowanie pory spożywania posiłków.

Dzieci lubią uregulowany tryb życia, także w sferze żywienia. Najlepiej zrobisz, jeśli Ty również będziesz posiłki jeść regularnie. Pamiętaj – zmiana nawyków żywieniowych ma sens tylko wtedy gdy dotyczy całej rodziny! Jedzcie obiad razem przy rodzinnym stole. Niech obiad będzie okazją do wspólnego spędzania czasu, a rodzice powinni szczególnie zadbać o dobrą atmosferę. Pora posiłku powinna kojarzyć się dziecku z przyjemnością, a nie pośpiechem czy sprzeczkami rodziców.
[notice]
Z diety niejadka należy wykluczyć słodycze, słodkie napoje i słodkie, owocowe soki przecierowe. Zawierają dużo cukru, są bardzo kaloryczne i niestety często powodując brak apetytu to one są powodem odmawiania pełnowartościowych posiłków.
[/notice]
Racjonalne żywienie dzieci pokrywa zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze, witaminy i składniki mineralne oraz zapewnia im prawidłowy wzrost i rozwój. Odmawianie jedzenia przez dzieci jest problemem dość powszechnym, a brak głodu często wynika z nieprawidłowych nawyków żywieniowych rodziców. Należy pamiętać, że jeśli dziecko jest zdrowe i rozwija się prawidłowo nie powinno to być powodem do niepokoju.