Lodówka nocną porą | VIMED

Lodówka nocną porą

W dzień nie czujesz głodu lub starasz się uważać na to co jesz. Apetyt dopada Cię dopiero późnym wieczorem albo budzisz się w nocy i nie jesteś w stanie zasnąć, jeśli czegoś nie przekąsisz.

Tempo dzisiejszego życia powoduje, ze jemy posiłki coraz później, a w ciągu dnia coraz mniej. Po całym dniu wygłodzony organizm zaczyna walczyć o dawkę energii, wysyłając do mózgu komunikat: pora coś zjeść. Niedobór energii daje o sobie znać właśnie wtedy, kiedy nie powinniśmy jeść już niczego!

To może być NED – czyli Zespół Nocnego Jedzenia (z ang. Night Eating Disorder). Istotą NED są wielokrotnie powtarzające się sesje niekontrolowanego objadania się w nocy. Ważne jest, aby odróżnić go od „night snacking”, czyli nocnego dojadania, jako czynności epizodycznej nie mającej istotnych konsekwencji zdrowotnych.

Szacuje się, że co dziesiąty otyły człowiek cierpi na Zespół Nocnego Jedzenia , lecz nie jest to problem jedynie ludzi o nadmiernej masie ciała. NED dotyka także osoby szczupłe. Kryteria NED może spełniać nawet do 2 proc. całej populacji. Wiadomo, że mieszkańcy regionu śródziemnomorskiego jedzą niewiele za dnia, a prawdziwa uczta zaczyna się u nich w późnych godzinach wieczornych. Związane jest to z wysokimi temperaturami w ciągu dnia, przez co pory posiłków ulegają przesunięciu.

Jakie są najważniejsze objawy NED?

  • jedzenie więcej niż 50% kalorii z całodziennej racji pokarmowej po godzinie 19.00.
  • brak apetytu porannego;
  • problemy ze spaniem – bezsenność;
  • emocjonalny stres.

Jakie są dodatkowe symptomy choroby NED?

  • porcje pokarmu zjadanego w nocy są mniejsze niż w wypadku bulimii czy zespołu gwałtownego objadania się;
  • podczas napadów nocnego głodu najczęściej spożywane są produkty węglowodanowe;
  • w trakcie posiłku lub po jego zakończeniu pojawia się poczucie winy i wstydu;
  • w ciągu dnia występują negatywne emocje i zmiany nastroju: rozdrażnienie, napięcie oraz uczucie niepokoju;

Udowodniono, że NED często obejmuje kilka pokoleń w ramach rodziny. Dziecko bowiem, obserwując, wieczorne objadanie się mamy i taty adaptuje sposób odżywiania się rodziców. Może być to również związane z dziedziczeniem genów. Dla osób z NED charakterystyczne są spadki poziomu serotoniny w ciągu dnia.

Serotonina jest hormonem odpowiadającym za pozytywny nastrój, prawidłowy sen czy napady głodu (w przypadku niskiego jej stężenia).
Organizm syntetyzuje serotoninę z aminokwasu – tryptofanu. Dobrym źródłem tryptofanu są takie produkty jak soja, nasiona i ziarna: sezamu, słonecznika, dyni, kasza manna i gryczana, migdały, orzechy. Włączenie tych produktów do diety w ciągu dnia może ograniczyć objawy Zespołu Jedzenia Nocnego.

Jak pokonać NED?

Przede wszystkim jedz regularnie. W ciągu dnia powinno się znaleźć czas na minimum 5 posiłków. Trzy z nich (śniadanie, obiad, kolacja) powinny być większe, a pozostałe znacznie mniejsze. Przerwy między posiłkami nie mogą przekraczać 3 godzin, a ostatni powinien być zjedzony na 3 godziny przed snem.

Pamiętaj, aby główną częścią Twojej diety były węglowodany złożone. Wydłużają one okres sytości i chronią przed napadami głodu. Włącz do diety gruboziarniste kasze, ryż brązowy, pieczywo pełnoziarniste, płatki owsiane, makaron razowy, warzywa, nasiona roślin strączkowych. Nie zapominaj o źródłach tryptofanu, opisanych powyżej. Pij dużo wody, która daje uczucie sytości.