Wrogowie i sprzymierzeńcy trawienia | VIMED

Wrogowie i sprzymierzeńcy trawienia

Teoretycznie powinniśmy strawić prawie wszystko, co włożymy do ust. Jednak zmiany w metodach przetwórstwa spożywczego i w sposobie przygotowania potraw (m.in. smażenie), nie wspominając o niezdrowym stylu życia (np. siedzący tryb życia), sprawiają, że nasz żołądek nie na wszystko, co jemy, reaguje dobrze. Istnieje grupa produktów spożywczych, takich jak tłuste mięsa, których lepiej unikać; ale – na szczęście – są i takie, które mogą ułatwić trawienie.
Oto kilka podpowiedzi, co jest dobre, a co złe, jeśli chodzi o zapewnienie efektywnego trawienia żywności.

Największe wyzwania dla układu trawiennego

[dropcap4 color=”yellow”]P[/dropcap4]rodukty o wysokiej zawartości tłuszczu oraz smażone potrawy

Zarówno produkty o wysokiej zawartości tłuszczu, jak i smażone potrawy mogą nadmiernie obciążyć żołądek, powodując kwaśne odbijania i zgagę. Co więcej, tego rodzaju żywność bywa przyczyną biegunki tłuszczowej, związanej z upośledzeniem trawienia lub wchłaniania tłuszczu w przewodzie pokarmowym. Jessica Anderson, dietetyk z Texas A&M Health Science Center uważa, że szczególnie osoby z zespołem jelita nadwrażliwego nie powinny spożywać żywności o wysokiej zawartości tłuszczu, w tym masła i śmietany, ponieważ mogą one powodować dodatkowe problemy trawienne.

[one_third_last] [/one_third_last]
[dropcap4 color=”yellow”]P[/dropcap4]apryczki chili
Papryczki chili – podstawowy składnik pikantnych potraw – mogą podrażniać przełyk i wywoływać dolegliwości bólowe, w tym zgagę.


Jest to szczególny problem dla osób z zespołem jelita nadwrażliwego lub tych, które już cierpią z powodu przewlekłej zgagi

[dropcap4 color=”yellow”]M[/dropcap4]leko i przetwory mleczne

Wapń to ważny składnik naszej diety, dostępny w produktach nabiałowych, takich jak mleko i ser. Niestety, produkty te mogą powodować biegunkę, wzdęcia i dolegliwości bólowe u osób nietolerujących laktozy. Nietolerancja laktozy to dość powszechny problem, którego przyczyną jest niewystarczająca ilość laktazy – enzymu, który rozkłada laktozę (cukier obecny w mleku). Sprzyjającymi jej czynnikami są celiakia, choroba Crohna i chemioterapia, które mogą uszkodzić jelita, również powodując niedobór wspomnianego enzymu i tym samym rozwój nietolerancji laktozy. Osoby, u których rozpoznano nietolerancję laktozy, powinny zrezygnować z mleka i jego przetworów.

[dropcap4 color=”yellow”]A[/dropcap4]lkohol
Alkohol relaksuje ciało, ale – niestety – rozluźnia także zwieracze przełyku, co może prowadzić do wystąpienia objawów choroby refluksowej lub zgagi. Co więcej, alkohol może przyczynić się do rozwoju infekcji błony śluzowej żołądka, zaburzając funkcję pewnych enzymów i tym samym proces wchłaniania składników odżywczych. Zbyt duże jego dawki powodują niekiedy również inne zaburzenia żołądkowo-jelitowe, między innymi biegunkę i bóle skurczowe brzucha. Według wytycznych Amerykańskiego Departamentu Zdrowia mężczyźni nie powinni spożywać więcej niż dwa drinki dziennie, natomiast kobiety – jednego.

[dropcap4 color=”yellow”]C[/dropcap4]zekolada

Badania sugerują, że czekolada może stanowić przyczynę dolegliwości związanych z zespołem jelita nadwrażliwego lub przewlekłymi zaparciami. Zdaniem wspomnianej J. Anderson „czekolada sama w sobie nie musi być złoczyńcą; w przypadku osób z alergią na białka mleka prawdziwym winowajcą okazuje się mleko zawarte w wielu rodzajach czekolady. Także kofeina dodawana do czekolady może powodować skurcze, wzdęcia oraz biegunkę”.

[dropcap4 color=”yellow”]K[/dropcap4]awa i napoje bezalkoholowe
Kawa i napoje gazowane nie tylko nadmiernie rozluźniają zwieracz chroniący przełyk przed kwasami żołądkowymi, ale mogą niekiedy prowadzić do biegunki i skurczów brzucha. Napoje zawierające kofeinę są niekorzystne szczególnie dla osób z chorobą refluksową przełyku (GERD). Cierpiący z powodu GERD lub zgagi powinni unikać także herbaty miętowej, nasilającej dolegliwości.

[dropcap4 color=”yellow”]K[/dropcap4]ukurydza
Bogata w błonnik kukurydza z jednej strony stanowi dobry wybór żywieniowy, z drugiej jednak zawiera również celulozę, której organizm człowieka nie jest w stanie strawić, bo brakuje mu niezbędnych do tego celu enzymów.



Dokładne, długie żucie kukurydzy zwiększa jej strawność. Jednakże w większości przypadków nie jest ona trawiona efektywnie, co powoduje wytwarzanie nadmiernych ilości gazów i bóle brzucha

[one_third_last]


[/one_third_last]

Sprzymierzeńcy układu trawiennego

[dropcap4 color=”yellow”]C[/dropcap4]ałe ziarna

Całe ziarna są dobrym źródłem błonnika pokarmowego, który pomaga w trawieniu. Zdaniem J. Anderson „Potrzebujemy go od 20 do 30 gramów dziennie, a spożywamy może 12 gram”. Warto pamiętać, że błonnik zwiększa również sytość, pomaga zmniejszyć stężenie cholesterolu i glukozy we krwi, a także chroni błonę śluzową jelita grubego przed działaniem toksycznych substancji dostających się do niego z układu pokarmowego. Produkty zawierające ziarna pszenicy są jednak niewskazane dla osób z celiakią lub nietolerancją glutenu.

[dropcap4 color=”yellow”]J[/dropcap4]ogurt
Jogurt zawiera kilka typów zdrowych bakterii (korzystnych dla naszego zdrowia), wspomagających proces trawienia. Przy zakupie jogurtu zawsze sprawdzaj na etykiecie jego skład w poszukiwaniu bakterii probiotycznych (nie wszystkie jogurty je zawierają).


[dropcap4 color=”yellow”]K[/dropcap4]iszona kapusta
Kiszona kapusta pobudza rozwój zdrowych bakterii w jelicie grubym. Dostarcza także błonnik pokarmowy, wspomagający pracę jelit i oczyszczanie ich z toksycznych złogów. Zawiera enzymy i kwasy organiczne, które ułatwiają trawienie.

[dropcap4 color=”yellow”]C[/dropcap4]hude mięso i ryby
Chude mięso (np. kurczak) oraz ryby są łatwiej trawione niż soczyste steki. Co więcej, badania nie wykazały zwiększonego ryzyka wystąpienia nowotworu jelita grubego w zawiązku z ich spożywaniem, czego nie można powiedzieć np. o czerwonym mięsie, charakteryzującym się zazwyczaj wysoką zawartością tłuszczu.

[dropcap4 color=”yellow”]B[/dropcap4]anany
Banany pomagają przywrócić prawidłowe funkcjonowanie jelit. Są zalecane szczególnie osobom cierpiącym na biegunkę, uzupełniają bowiem utracone z jej powodu elektrolity i potas. Owoc ten to również źródło błonnika, którego korzystny wpływ na trawienie został już udowodniony.

[dropcap4 color=”yellow”]I[/dropcap4]mbir
Przyprawa ta była używana od tysięcy lat jako bezpieczny sposób łagodzenia nudności, wymiotów, choroby lokomocyjnej, porannych mdłości, utraty apetytu i kolki. Najlepiej jednak spożywać imbir z umiarem, bo duże jego ilości (więcej niż 2 do 4 gramów dziennie) mogą powodować zgagę.


[dropcap4 color=”yellow”]J[/dropcap4]abłka
Jabłka są wykorzystywane do stymulowania trawienia i eliminacji toksyn z organizmu. Powolne żucie tych owoców oczyszcza organizm i aktywuje wydzielanie soków trawiennych, wspomagając tym samym trawienie.

[dropcap4 color=”yellow”]P[/dropcap4]rzyprawy
Rozmaryn działa antyspazmatycznie – łagodzi skurczowe bóle żołądka oraz jelit . Stymuluje także wydzielanie żółci oraz soków żołądkowych, dzięki czemu ułatwia trawienie i wspomaga leczenie narządów układu pokarmowego. Goździki przynoszą ulgę przy niestrawności, wspomagając wydzielanie kwasu solnego, oraz poprawiają perystaltykę jelit. Cynamon poprawia trawienie i obniża poziom glukozy we krwi.

[dropcap4 color=”yellow”]A[/dropcap4]nanas, mango, papaja

Owoce tropikalne są bogate w enzymy trawienne. Zawarta w ananasie bromelaina nie tylko pomaga trawić białka, ale jest naturalnym środkiem przeciwzapalnym; obecne w dojrzałych owocach mango enzymy wspomagają trawienie białek, a papaina, w którą obfitują owoce papai, to powszechnie stosowana substancja aktywująca enzymy pokarmowe.