Planujesz lunch na mieście i chcesz mieć pewność, że będziesz zadowolony z posiłku?
Wybierz droższą restaurację! Badacze z Cornell University, którzy studiują ludzkie zachowania i nawyki żywieniowe, zauważyli, że jakość żywności oceniamy podobnie jak jakość odzieży i obuwia, czyli przez pryzmat ich ceny.
Byliśmy zafascynowani wynikami, które sugerują, że cena nie ma wpływu na ilość zjadanego jedzenia, ale na uczucie satysfakcji i ocenę posiłku
Naukowcy przeprowadzili swoje obserwacje w ekskluzywnej włoskiej restauracji znajdującej się w północnej części stanu Nowy Jork. W badaniu wzięło udział 139 ochotników, którym zaproponowano lunch w formie szwedzkiego stołu, z możliwością jedzenia bez ograniczeń, przy czym część z uczestniczących w eksperymencie osób zapłaciła za tak serwowane dania 4 dolary, a druga część – 8 dolarów. Po skończonym posiłku wszyscy klienci zostali poproszeni o szczegółową ocenę jedzenia i restauracji.
Wyniki badań wykazały, że choć osoby z obu grup zjadły mniej więcej po równo, to te, które za posiłek
zapłaciły więcej, czyli 8 dolarów, były bardziej usatysfakcjonowane i wyżej oceniały restaurację oraz smak serwowanych potraw. Z kolei ci, którzy zapłacili mniej, częściej wyrażali się nieprzychylnie o lokalu, narzekali na przejedzenie lub skarżyli się na związane z nim poczucie winy, chociaż tak naprawdę ich porcje nie były większe niż te, jakimi raczyli się pozostali uczestnicy eksperymentu.
[framed_box bgColor=”#E8FDFF”]Analizując wypowiedzi badanych, amerykańscy naukowcy z Cornell University doszli do wniosku, że konsumenci czerpią więcej przyjemności z jedzenia w droższych restauracjach. Stwierdzili tym samym, że cena wpływa nie tylko na zawartość naszego portfela, ale także na satysfakcję z posiłku oraz opinię o jego jakości.[/framed_box]
Jeśli chcesz zjeść w bufecie, to najlepszą rzeczą, jaką możesz zrobić, jest wybranie najdroższego bufetu, na jaki cię stać. Nie zjesz więcej, a na pewno będziesz bardziej zadowolony.
Choć grupę 139 osób trudno uznać za reprezentatywną, to bez wątpienia część bywalców restauracji rzeczywiście uważa droższe jedzenie za smaczniejsze. Konsumenci bardzo często zakładają, że – nie tylko w przypadku żywności, ale także innych towarów i usług – za wyższą cenę otrzymają lepszą jakość.
Na satysfakcję z droższego posiłku wpływa zapewne także klimat restauracji, jej ekskluzywność. Dowodzą tego poprzednie badania naukowców z Cornell University, które wykazały, że ludzie konsumujący jedzenie przy słabszym oświetleniu i przy łagodniejszej muzyce spożywają o 175 kalorii mniej i lepiej oceniają smak podawanych im dań.