Porady jak ograniczyć cukier w diecie dziecka

Spożywanie zbyt dużej ilości słodyczy może zaszkodzić wszystkim: od małych dzieci po ludzi w dojrzałym wieku. Przyzwyczajanie do słodkiego smaku od najmłodszych lat może doprowadzić w wieku dorosłym nie tylko do rozwoju próchnicy czy nadwagi, lecz przede wszystkim do otyłości i chorób z nią związanych, tj. nadciśnienia tętniczego, choroby niedokrwiennej serca, cukrzycy typu 2, chorób kości i stawów, zwiększonego ryzyka rozwoju nowotworów, alergii i wielu innych. Poniżej przedstawiamy kilka rad, jak ograniczyć cukier w diecie najmłodszych.

[dropcap2 color=”green”]1[/dropcap2]Unikaj gazowanych napojów
Kolorowe, gazowane napoje zawierają znaczne ilości cukrów prostych, barwników i konserwantów. Całkowicie wyeliminuj je z diety dziecka. Zamiast tego, przyzwyczaj swoją pociechę do picia zwykłej wody z dodatkiem cytryny czy miodu. Dużo zdrowszym rozwiązaniem będzie również sporządzenie soku samodzielnie w domu ze świeżych lub mrożonych owoców. Można je miksować również z dodatkiem jogurtu, mleka ryżowego lub sojowego. Odrobina miodu powinna sprawić, że dziecko będzie przepadało za takim koktajlem.
[clearboth]
[dropcap2 color=”green”]2[/dropcap2] Nie kupuj ciastek, cukierków oraz niezdrowych przekąsek
Nie kupuj w sklepach słodyczy. Jeżeli produkty te nie będą znajdowały się w domu, Twoje dziecko będzie miało ograniczony do nich dostęp.
[clearboth]
[dropcap2 color=”green”]3[/dropcap2] Ogranicz zabieranie dzieci do sklepów
Sklepy spożywcze często nie ułatwiają rodzicom sprawy i w najbardziej widocznym miejscu umieszczają łakocie, nierzadko na poziomie wzroku dziecka. Starajmy się robić zakupy w spokoju, bez obecności najmłodszych.
[clearboth]
[dropcap2 color=”green”]4[/dropcap2] Nie nagradzaj dziecka słodyczami
Oferując słodycze jako nagrodę, np. za dobre zachowanie dziecko zaczyna myśleć, że słodycze są bardziej wartościowe niż inne posiłki. Staraj się nagradzać swoje dziecko dobrym słowem, przytuleniem lub np. naklejką z ulubionym piłkarzem. Rób to tak, aby czuło się wyjątkowo. Nie stawiaj słodyczy na pierwszym miejscu w hierarchii pokarmów.
[clearboth]
[dropcap2 color=”green”]5[/dropcap2]Na deser oferuj owoce
Podawaj pieczone jabłka, gruszki lub owocowe sałatki. Zdrowszą propozycją, zamiast wysokokalorycznych deserów, będzie sok owocowy 100%, zamrożony podany w formie lizaka. Zamiast lodów, wybieraj sorbety.
[clearboth]
[dropcap2 color=”green”]6[/dropcap2]Pamiętaj, że jedzenie może być zabawne
Reklamy słodyczy są skierowane do najmłodszych i kojarzą się ze świetną zabawą i rozrywką. Spraw, aby wasze posiłki były zawsze kolorowe i pełne składników odżywczych. Zachęć dziecko do wspólnego gotowania i przyrządzania „fajnych potraw”. Stwórzcie uśmiechniętą buźkę: plastry banana jako oczy, rodzynki jako nos oraz pomarańcza jako usta. Można również kupić foremki i stworzyć niesamowite owocowe kształty.
[clearboth]
[dropcap2 color=”green”]7[/dropcap2]Zaangażuj pociechę do tworzenia własnych smaków
Pozwól dziecku na odrobinę samodzielności, rozwijaj jego kreatywność kulinarną. Przygotuj różne rodzaje nasion, suszone i świeże owoce, orzechy. Pozwól, aby stworzyło swoje własne danie. Produkty, które razem przygotujecie będą pełnowartościowe i z pewnością dostarczą Twojemu dziecku mnóstwa niezbędnych składników mineralnych i witam, a pociecha będzie dumna, że skomponowała swój własny posiłek.
[clearboth]
[dropcap2 color=”green”]8[/dropcap2]I jeszcze jedno: nigdy nie zastępuj niezjedzonego posiłku słodyczami
W sytuacji, gdy dziecko nie chce zjeść obiadu, nigdy nie dawajmy mu w zamian słodyczy. Cukierki lub ciastka nie mogą być zamiennikiem niespożytego na czas obiadu.