Dlaczego warto jeść sezam?

Sezam wraz z innymi nasionami tj. pestki dyni czy słonecznika, stanowi istotny składnik zdrowej i dobrze zbilansowanej diety. Z ziaren sezamu wytłacza się popularny w kuchni azjatyckiej – olej sezamowy. Nasiona te są powszechnie znane z właściwości prozdrowotnych i mają dużo składników odżywczych.

Do najważniejszych należą:

[two_third_last]

  • Minerały: takie jak wapń, magnez, żelazo, fosfor, cynk, mangan i selen.
  • Witaminy: A, E, B1, B2 i PP.
  • Przeciwutleniacze, które zapobiegają uszkodzeniom najważniejszych organów (sezamol i jego pochodne).


Ziarna najlepiej spożywać w postaci oleju, tahini (pasta sezamowa) lub masła, ponieważ całe ziarna nie są łatwo przyswajalne przez organizm.
[/two_third_last]

Korzyści dla zdrowia płynące z regularnego spożywania ziaren sezamu

[dropcap2 color=”yellow”]U[/dropcap2]lga od migreny
Składniki zawarte w sezamie pomagają zapobiegać skurczom naczyń krwionośnych oraz eliminują inne powiązane symptomy, takie jak bóle i zawroty głowy.

[dropcap2 color=”yellow”]Z[/dropcap2]drowe serce
Sezamina i sezamolina pomagają obniżyć ciśnienie krwi i poziom cholesterolu. Ziarna są również bogate w jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które zapobiegają zatykaniu się tętnic.

[dropcap2 color=”yellow”]B[/dropcap2]ystry umysł
Sezam zawiera znaczne ilości witaminy E, która działając antyoksydacyjnie na komórki mózgowe, zapobiega chorobom układu nerwowego i wzmacnia go. Ponadto sprzyja utrzymaniu wyższego poziomu alfa-tokoferolu we krwi. Taki wyrównany poziom witaminy E jest korzystniejszy dla mózgu niż przyjmowanie jej wysokich dawek.


[dropcap2 color=”yellow”]U[/dropcap2]lga przy klimakterium
Regularne spożywanie czarnych ziaren sezamu jest korzystne podczas okresu menopauzy, ponieważ pomaga zredukować napady gorąca, nerwowość, bezsenność i bóle pleców.

[dropcap2 color=”yellow”]P[/dropcap2]rofilaktyka raka
Ziarna sezamu zawierające unikalne substancje (sezaminę oraz sezamolinę), zmniejszają ryzyko rozwoju nowotworu oraz wykazują korzystny wpływ na organizm podczas leczenia raka.

[one_third_last]


[/one_third_last]

[dropcap2 color=”yellow”]Z[/dropcap2]drowa skóra
Olej sezamowy zapobiega chorobom skóry i utrzymuje ją piękną i zdrową. Sezamol chroni skórę przed UV i zapobiega uszkodzeniom naskórka.

[dropcap2 color=”yellow”]M[/dropcap2]ocne kości
Wapń i magnez zawarte w ziarnach zwiększają gęstość kości i obniżają ryzyko osteoporozy u starszych osób. Miedź pomaga obniżyć ból i puchnięcie w przypadku artretyzmu.

[dropcap2 color=”yellow”]C[/dropcap2]zyste drogi oddechowe
Sezam jest bogaty w magnez, który zmniejsza ryzyko występowania astmy i innych chorób układu oddechowego, zapobiegając zapaleniom i zwężaniu się dróg oddechowych.

Propozycje spożycia

  • Dodaj upieczone ziarna wraz z zgniecionym imbirem i czosnkiem do warzyw, tofu lub ryby przyrządzonej na parze
  • Upieczone ziarna sezamu połącz z łyżką oleju sezamowego i rozgniecionym czosnkiem. Użyj jako dressing do sałatek lub jako sos do makaronu, ryżu lub kaszy.
  • Przy wypieku chleba dodaj ziarna sezamu do ciasta chlebowego.
  • Posmaruj pastą tahini razowy chleb i podaj jako przystawkę.
  • Posyp ziarnami sezamu gotowane warzywa, surówki, sałatki i zupy.
  • Użyj pasty sezamowej jako zagęszczacza do sosów.


[divider_padding]

[notice]
Należy przy tym pamiętać, że ziarna sezamu są dosyć kaloryczne, więc należy zachować umiar przy ich spożyciu.
[/notice]