Warzywa zielone-kości wzmocnione | VIMED

Warzywa zielone-kości wzmocnione

Naukowcy z Rensselaer Polytechnic Institute jako pierwsi udowodnili w swych badaniach, jak znaczące jest mało doceniane białko osteokalcyna dla kondycji naszych kości. Ich odkrycia mogą dać początek nowym strategiom w terapii osteoporozy i obniżaniu ryzyka złamań kości.

Jak wynika z badań US National Institutes of Health, złamania zdrowych kości zaczynają się od powstania w strukturze mineralnej kości niewiarygodnie małych otworów, mających zaledwie około 500 atomów średnicy. Pojawiają się one, kiedy podczas poślizgu, uderzenia lub upadku siła oddziaływania na kości fizycznie deformuje parę połączonych białek, osteopontynę i osteokalcynę. Otwory te pełnią funkcje mechanizmu obronnego i zapobiegają dalszemu uszkodzeniu kości, jeżeli jednak siła oddziaływania jest zbyt duża lub gdy brakuje w kości osteopontyny lub osteokalcyny, w kości powstają pęknięcia.

Kolejne badanie, przeprowadzane na Villanova University, w Szpitalu Chirurgii Specjalnej w Nowym Jorku i w Yale University przez Deepaka Vashishtha, szefa Wydziału Inżynierii Biomedycznej w Rensselaer, jest pierwszym, które prezentuje jak wygląda złamanie na poziomie nanostruktury.

Badanie to jest ważne, ponieważ pokazuje również po raz pierwszy rolę osteokalcyny w zapobieganiu złamaniom kości.

[info]Zaburzenia w produkcji osteocalcyny zostały ostatnimi czasy powiązane z cukrzycą typu 2, a także z problemami z płodnością[/info]

Najnowsze badania Vashishtha mogą wyjaśnić strukturalne i mechaniczne znaczenie osteokalcyny dla kondycji kości.

Teraz, gdy znamy udział osteokalcyny w złamaniu kości, możemy rozpocząć badania nad nowymi strategiami wzmacniania powiązań między osteocalcyną i osteopontyną.

Aby mieć zdolność wbudowywania się w kości osteokalcyna musi zostać przekształcona w karboksyosteokalcynę, a proces ten zachodzi przy udziale witaminy K. Zdaniem Vashishtha dalsze badania mogą pomóc wyjaśnić zależność między spożyciem witaminy K, osteokalcyną i wytrzymałością kości.

Obecnie wszystkie zalecenia w leczeniu osteoporozy są związane z wapniem. Wierzymy, że istnieje coś więcej niż tylko podaż wapnia, a wyniki tego nowego badania podkreślają znaczenie witaminy K, która odgrywa ważną rolę w gospodarce wapniowej i mineralizacji tkanki kostnej.

Witamina K odpowiada za procesy karboksylacji osteokalcyny, osteopontyny w tkance kostnej, które biorą udział w procesie kalcyfikacji układu szkieletowego. Skąd czerpać tę witaminę? Najlepsze źródło tego składnika to zielone warzywa liściaste, które są nie tylko smaczne i dietetyczne, ale też pomogą nam wzmocnić kości.

Witaminę K możemy dostarczyć organizmowi, jedząc następujące produkty:

  • szpinak,
  • brokuły,
  • sałatę,
  • kapustę,
  • produkty zbożowe,
  • awokado,
  • brzoskwinie,
  • ziemniaki,
  • ogórek,
  • lucernę.