Co nie pozwala Ci schudnąć?

OdchudzanieZdrowa, niskokaloryczna dieta, regularne treningi i dużo silnej woli powinny zapewnić nam pozbycie się zbędnych kilogramów i pomóc w stworzeniu idealnej sylwetki. Jednak, coraz częściej zastosowanie tych uniwersalnych zasad dotyczących odchudzania nie przynosi zamierzonych efektów. Wiele osób odwiedza siłownie codziennie, stosuje bardzo restrykcyjne i niskokaloryczne diety, niestety nie uzyskuje zadowalających i oczekiwanych efektów mimo olbrzymiej motywacji oraz wytrwałości. Dlaczego tak się dzieje? Bardzo często przyczyną niepowodzenia w redukcji masy ciała jest brak zindywidualizowanego podejścia do zaleceń zarówno dietetycznych jak i treningowych. Różnimy się od siebie nie tylko pod względem wyglądu zewnętrznego, ale również pod względem tempa metabolicznego, zapotrzebowania na kalorie, składniki odżywcze, ryzyka wystąpienia efektu „jo jo” czy łatwości w zaspokojeniu uczucia głodu. Warto zatem, w sytuacji gdy efekty odchudzania są niezadowalające, odejść od utartego schematu postępowania i podjąć próbę dobrania odpowiednich zaleceń do własnego organizmu. Pomocne w tym procesie są testy genetyczne, które w sposób jednoznaczny podpowiadają, jakie zmiany w programie odchudzania należy wprowadzić, aby utrata zbędnych kilogramów była bardziej wydajna i skuteczna.

Co najczęściej utrudnia nam redukcję masy ciała?

Nieodpowiednio dobrany sposób dystrybucji kalorii.

Ważne w procesie odchudzania jest odpowiednie dobranie proporcji w jadłospisie między takimi składnikami jak węglowodany, tłuszcze i białka. Część osób jest genetycznie zaprogramowana do wydajnego spalania tłuszczy oraz białek i w tej grupie zastosowanie zbyt dużej ilości węglowodanów prostych w codziennym jadłospisie będzie przyczyniać się do wzrostu masy ciała. Są jednak ludzie, u których nawet znaczne ilości węglowodanów spożywanych codziennie, nie będą wpływać znacząco na masę ciała, będą oni jednak gwałtownie tyć na diecie o dużej ilości tłuszczu. Nieprawidłowo dobrane proporcje miedzy makroskładnikami takimi jak węglowodany i tłuszcze, mogą znacząco wpłynąć na wydajność procesów odchudzania. Warto zatem, przed rozpoczęciem starań o idealną sylwetkę upewnić się, jakim typem metabolicznym jesteś i pod tym kątem ułożyć program żywieniowy.

Pacjentka, 48 lat, 168cm wzrostu, 78kg. Od 7 lat walczy z nadwagą. Kilkakrotnie stosowała diety odchudzając o niskiej kaloryczności bez efektu w postaci utraty kilogramów. 3 miesiące temu wykonała test genetyczny, który wskazał węglowodany, jako przyczynę problemów z redukcją masy ciała. Wykluczenie przez Pacjentkę z diety owoców, oraz znaczne ograniczenie zbóż, będących źródłem węglowodanów poskutkowało utratą 12kg w ciągu 2.5 miesiąca bez konieczności stosowania niskokalorycznej diety.

Nieodpowiednia proporcja między ćwiczeniami i dietą.

Organizm do prawidłowego funkcjonowania wymaga codziennie dostarczenia odpowiedniej ilości kalorii. Gdy ograniczamy ilość kalorii dostarczanych wraz z pożywieniem, organizm rozpoczyna produkcję energii rozkładając zapasy tłuszczu zgromadzone w tkance tłuszczowej, co w prostej linii prowadzi do spadku masy ciała. Bywa jednak, że ten sam proces prowadzi również do rozkładu mięśni i innych tkanek, a w mniejszym stopniu do spalania tkanki tłuszczowej, co jest zjawiskiem niepożądanym. Osoby wydajnie spalające tkankę tłuszczową będę szybko tracić masę ciała przy zastosowaniu diety o niskiej zawartości kalorii, a udział aktywności fizycznej w procesie odchudzania nie jest tak ważny. Natomiast u osób, u których ten proces jest znacznie mniej wydajny niezbędne do poprawy efektywności odchudzania będzie wprowadzenie do procesu odchudzania, odpowiedniego rodzaju i intensywności ćwiczeń fizycznych, które usprawnią proces czerpania energii z tkanki tłuszczowej oraz ochronią masę mięśniową przed rozkładem. Odpowiednio dobrane testy genetyczne pozwalają zaplanować ile kalorii powinno zostać spalone podczas ćwiczeń a ile zostać zredukowane przy zastosowaniu diety o obniżonej kaloryczności.

Pacjent, 36 lat, 185cm wzrostu, 87kg. Od 9 miesięcy trenuje na siłowni 5 razy w tygodniu po 2 godziny. W tym czasie udało mu się zredukować masę ciała o 4 kg. Test genetyczny, który Pacjent wykonał 2 miesiące temu wykazał, że proces spalania tkanki tłuszczowej w organizmie tego Pacjenta jest bardzo wydajny a straty w postaci tkanki mięśniowej są nieznaczne przy zastosowaniu diety o obniżonej kaloryczności. Po wprowadzeniu zmian w postaci ograniczenia treningów z 5 do 3 razy w tygodniu oraz po zastosowaniu diety o zmniejszonej kaloryczności Pacjent schudł 6kg w 2 miesiące.

Niewystarczająca podaż witamin i składników mineralnych.

Każdy z nas ma odmienne zapotrzebowanie na witaminy i substancje mineralne, nie zawsze zgodne z normami dedykowanymi dla większej grupy populacyjnej. Odpowiednio zbilansowana dieta ma olbrzymi wpływ przede wszystkim na nasze zdrowie, ale odpowiednie odżywienie organizmu na poziomie komórkowym wpływa również korzystnie na poprawę efektywności procesu odchudzania. Im lepiej odżywiony jest nasz organizm tym chętniej i wydajniej będzie on spalał tkankę tłuszczową. Doskonałym przykładem witaminy, której niedobór znacząco wpływa na efektywność procesu odchudzania jest witamina D3. Pod wpływem niedoboru witaminy D3 w organizmie rośnie poziom greliny, hormonu, który odpowiedzialny jest za odczuwanie przez nas głodu. Im więcej greliny w organizmie tym trudniej jest nam zaspokoić głód, co znacząco wpływa na ilość spożywanych przez nas w ciągu dnia kalorii. Odpowiednio dobrana pod względem odżywczym dieta oraz prawidłowo zastosowana suplementacja mogą ułatwić redukcję zbędnych kilogramów.

Pacjentka, 63 lata, 163cm wzrostu, 71kg. Od pięciu lat występują trudności w utrzymaniu stałej masy ciała. Pacjentka skarży się na problem z wieczornym podjadaniem i dużą ochotę na słodkie przekąski. Stosowanie diet redukcyjnych przynosiło krótkotrwały efekt w postaci utraty ok. 5kg. Po zakończeniu każdej diety Pacjentka wracała do masy ciała sprzed odchudzania. 7 miesięcy temu Pacjentka wykonała badanie genetyczne, które wykazało, że indywidualne zapotrzebowanie Pacjentki na cynk i selen jest dwukrotnie większe od zalecanego dziennego spożycia (RDA) dla tych pierwiastków, oraz zapotrzebowanie na witaminę D3, jest dwukrotnie większe od RDA dla tej witaminy. Po zastosowaniu w jadłospisie produktów żywnościowych o dużej zawartości cynku oraz selenu oraz po wprowadzeniu suplementacji witaminą D3 udało się uzyskać w ciągu miesiąca redukcję 5 kg, zmniejszyć uczucie głodu oraz zminimalizować chęć na słodkie przekąski, co ułatwiło Pacjentce utrzymanie zredukowanej masy ciała przez ostatnie pół roku.

Niska wydajność procesów detoksykacyjnych.

Każdego dnia jesteśmy w coraz większym stopniu narażeni na działanie toksycznych zanieczyszczeń obecnych w otaczającym nas środowisku. Nasze ciało produkuje wiele enzymów, których zadaniem jest rozpoznawanie i neutralizacja toksyn, które wnikają do naszego ustroju. Nie wszyscy jednak posiadamy w pełni wydajny układ enzymatyczny. Niska aktywność enzymów odpowiedzialnych za detoksykację ogranicza zdolność organizmu do neutralizacji toksyn. Kumulacja toksyn w ustroju może prowadzić do rozwoju wielu chorób i ograniczać tempo spalania tkanki tłuszczowej głównie za sprawą przeciążonej wątroby. W sytuacji, gdy wątroba zajęta jest filtrowaniem krwi z dużej ilości zgromadzonych w niej toksyn, nie może w prawidłowy sposób zajmować się metabolizmem tłuszczu, za który również jest odpowiedzialna. Prowadzi to do szybszego odkładania tłuszczu w tkance tłuszczowej, co w rezultacie skutkuje nie tylko do przybierania na wadze, ale również uniemożliwia jej skuteczną redukcję. Ocena profilu genetycznego pod kątem wydajności procesów detoksykacyjnych zachodzących w organizmie pozwala wprowadzić takie zmiany w sposobie żywienia i stylu życia, które poprawią skuteczność neutralizacji toksyn, odciążą wątrobę i wpłyną na poprawę metabolizmu tłuszczu, umożliwiając czerpanie energii z tkanki tłuszczowej podczas stosowania diety redukcyjnej, co przyspiesza chudnięcie.

Pacjent, 54 lata, 180cm wzrostu, 101kg. Od wielu lat zmaga się z problemem otyłości. W celu obniżenia masy ciała Pacjent stosował diety niskokaloryczne z wykorzystaniem słodzików i produktów „light” bez większego efektu. Dodatkowo Pacjent wypalał ok. 1.5 paczki papierosów w ciągu dnia i przyjmuje regularnie leki przeciwbólowe, aby zmniejszyć dolegliwości migrenowe. Po wykonaniu testu genetycznego stwierdzono u Pacjenta niską aktywność enzymów odpowiedzialnych za neutralizację toksyn. Po wyeliminowaniu z diety Pacjenta żywności przetworzonej, ograniczeniu palenia do ½ paczki papierosów dziennie, zmniejszeniu częstotliwości bóli migrenowych poprzez zastosowanie terapii tlenowej w komorze hiperbarycznej, (co pozwoliło prawie całkowicie wykluczyć leki przeciwbólowe) oraz wprowadzeniu diety lekkostrawnej, wspomagającej pracę wątroby i procesy detoksykacyjne, udało się u tego Pacjenta uzyskać redukcję 26kg masy ciała w ciągu 9 miesięcy od momentu wprowadzenia zmian.