Picie soków owocowych może skrócić Twoje życie

Picie soków owocowych może skrócić Twoje życie

Większość ludzi wie, że słodkie napoje nie są zdrowe, ale nowe badania wykazały, że soki owocowe nie są wcale lepsze czy zdrowsze. Naukowcy twierdzą, że ich regularne spożywanie może wręcz skrócić życie.

„Starsze osoby dorosłe, które piją więcej słodkich napojów, w tym sok owocowy, a także napoje gazowane i inne napoje słodzone cukrem, mogą być narażone na ryzyko wcześniejszej śmierci”, powiedział autor badania Jean Welsh – profesor nadzwyczajny w Emory University School of Medicine w Atlancie.

„Wysiłki zmierzające do zmniejszenia spożycia napojów gazowanych i innych napojów słodzonych cukrem powinny obejmować także soki owocowe, a wysiłki te muszą obejmować zarówno dorosłych, jak i dzieci” – powiedział Welsh.

W swoim badaniu Welsh i jej koledzy zgromadzili dane dotyczące 13 440 mężczyzn i kobiet w średnim wieku 64 lat, którzy uczestniczyli w dużym badaniu dotyczącym udaru mózgu w latach 2003–2007. Wśród tych uczestników 71% było otyłych lub miało nadwagę.
Uczestników zapytano, ile napojów słodzonych cukrem spożyli. W ciągu średnio sześciu lat zmarło 1168 uczestników.

Naukowcy odkryli, że ci, którzy pili najbardziej słodzone cukrem napoje – w tym 100% sok owocowy – mieli większe ryzyko śmierci podczas badania, w porównaniu z tymi, którzy pili najmniej z nich. Co więcej, każdy dodatkowy napój o wadze 400 ml jeszcze bardziej zwiększał to ryzyko. Raport został opublikowany online 17 maja w JAMA Network Open.

Otyłe dzieci

Marta Guasch-Ferre, naukowiec z działu żywienia w Harvard T.H., Chan School of Public Health, w Bostonie, w Stanach Zjednoczonych twierdzi, że około połowa populacji spożywa co najmniej jeden napój słodzony cukrem dziennie.

„Większość ludzi zdaje sobie sprawę, że napoje gazowane i inne napoje słodzone cukrem – w tym napoje bezalkoholowe, poncz owocowy i napoje energetyczne – wiążą się z przyrostem masy ciała i niekorzystnymi skutkami zdrowotnymi. Jednak soki owocowe są nadal powszechnie postrzegane przez wielu jako zdrowsza opcja”, powiedziała Guasch -Ferre.

Dodała, że ​​dowody wskazują, iż napoje słodzone cukrem wiążą się ze zwiększonym ryzykiem cukrzycy, chorób serca i otyłości. Dowody są mniej oczywiste dla soku owocowego.

Cały sok zawiera pewne składniki odżywcze, które mogą być korzystne dla zdrowia, ale zawierają również stosunkowo duże ilości cukru ze źródeł naturalnych, wyjaśniła Guasch-Ferre.

Wg Guasch-Ferre – chociaż soki owocowe są związane ze zwiększonym ryzykiem cukrzycy i chorób serca, całe owoce nie.

Obecne rekomendacje sugerują picie nie więcej niż 100-200 ml  soku dziennie, powiedziała Guasch-Ferre.

„Chociaż soki owocowe nie są tak szkodliwe jak napoje słodzone cukrem, ich spożycie powinno być moderowane zarówno u dzieci, jak i u dorosłych, szczególnie dla osób, które próbują kontrolować swoją wagę ciała” – powiedziała Guasch-Ferre, która jest współautorem żywieniowego czasopisma redakcyjnego.

Koktajle owocowe są powszechnie postrzegane jako zdrowsze opcje. Jednak ich składniki mogą się znacznie różnić, a badania nad ich wpływem na zdrowie są ograniczone.  Ponadto koktajle mają zwykle bardzo wysoką zawartość kalorii i dlatego nie są zalecane jako codzienne napoje. Sok warzywny jest niskokaloryczną alternatywą dla soku owocowego, ale może zawierać dużo soli.

„Obecne dowody sugerują, że woda powinna być preferowanym napojem, a spożywanie innych napojów, takich jak herbata lub kawa, bez cukru i śmietanek, powinno być wybierane zamiast napojów słodzonych cukrem”, powiedziała Guasch-Ferre.

Cała prawda o fruktozie
Owoce i warzywa jedz na surowo!
Sprawdź co Ci szkodzi!

Źródła:

Consumption of Added Sugars and Indicators of Cardiovascular Disease Risk Among US Adolescents by Jean A. Welsh; Andrea Sharma; Solveig Argeseanu; Miriam Benedicta Vos 2011

Dietary Fructose Reduction Improves Markers of Cardiovascular Disease Risk in Hispanic-American Adolescents with NAFLD by Ran Jin; Jean A. Welsh; Ngoc-Anh Le; Jeffrey Holzberg; Puneet Sharma; Diego R. Martin; Miriam Vos 2014

The sugar-sweetened beverage wars: public health and the role of the beverage industry by Jean Welsh; Elizabeth A. Lundeen; Aryeh Stein 2013

Pathways and mechanisms linking dietary components to cardiometabolic disease: thinking beyond calories by Kimber L. Stanhope; M.I. Goran; A. Bosy-Westphal; J.C. King; L.A. Schmidt; J.-M. Schwarz; E. Stice; A.C. Sylvetsky; P.J. Turnbaugh; G.A. Bray; C.D. Gardner; P.J. Havel; V. Malik; A.E. Mason; E. Ravussin; M. Rosenbaum; Jean Welsh; C. Allister-Price; D.M. Sigala; M.R.C. Greenwood; A. Astrup; R.M. Krauss 2018

Association of Sugary Beverage Consumption With Mortality Risk in US Adults: A Secondary Analysis of Data From the REGARDS Study by Lindsay J. Collin; Suzanne Judd; Monika Safford; Viola Vaccarino; Jean Welsh 2019

1 Komentarz

  1. SEO Company pisze:

    Awesome post! Keep up the great work! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *