Zielona moc! | VIMED

Zielona moc!

FB
IN
YT
YT
Szpinak, kapusta, brukselka czy sałata zawierają dużo cennych składników odżywczych m.in. kwasu foliowego, żelaza, wapnia, witamin z grupy B, witaminy C oraz K. Są również dobrym źródłem błonnika i mają niewiele kalorii. Co ciekawe, odkryto w nich nową substancję, która może zmniejszyć ryzyko chorób serca i układu krążenia. To kwas liponowy. Jak udowodnili naukowcy może on obniżać poziom trójglicerydów we krwi nawet o około 60%!

Ponadto kwas liponowy jest silnym przeciwutleniaczem, który wpływa na poziom glukozy we krwi, ułatwiając jej transport do mięśni. Dlatego też dieta bogata w zielone warzywa liściaste, jak szpinak i kapusta, wyraźnie zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 − wynika z analizy brytyjskich naukowców. Pracę na ten temat zamieszcza internetowe wydanie pisma „British Medical Journal”. Patrice Carter z Uniwersytetu w Leicester i jej zespół naukowy przeanalizowali dokumentację medyczną 220,000 osób. Okazało się, że osoby, które zjadały dziennie ok. 122 gramy zielonych warzyw były o 14 proc. mniej narażone na cukrzycę.


Te badania wskazują, że zielone, liściaste warzywa pełnią szczególnie ważną rolę w prewencji cukrzycy typu 2.

Należy przypomnieć, że cukrzyca typu 2 została uznana przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) za niezakaźną epidemię XXI wieku.

Ponadto kwas liponowy bierze udział w procesach detoksykacji, posiada właściwości moczopędne, przeciwcukrzycowe, przeciwmiażdżycowe i ochronne dla narządów miąższowych. Zwiększa zapasy glikogenu w wątrobie, obniża stężenie lipidów we krwi, zwiększa wydolność fizyczną i psychiczną. Jest szczególnie ważny do stosowania w stanach zapalnych wątroby, kamicy żółciowej, cukrzycy, przy zatruciach, osłabieniu mięśni, zaburzeniach koncentracji, polineuropatii cukrzycowej, otyłości, miażdżycy, trądziku.

Co ważne, należy pamiętać, aby zielone warzywa zawsze spożywać jak najświeższe i nie przechowywać ich zbyt długo w miejscu ciepłym i dobrze oświetlonym. Podczas przechowywania w temperaturze pokojowej już po dwóch dniach sałata liściowa traci 50% pierwotnej zawartości witaminy C, a szpinak aż 65% kwasu foliowego! Wybierając zielone warzywa kieruj się więc ich wyglądem; sprawdź czy nie są uszkodzone, zwiędnięte albo miękkie- możesz mieć bowiem pewność, że takie warzywa „przeleżały już swoje” i utraciły wszystkie cenne składniki odżywcze.